Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het lijmvlak wordt juist wél groter: ik ben het met dick eens.Het lijmvlak wordt niet groter, eerder kleiner. Inscheuringen worden voorkomen door enige ruimte te laten tussen het blad en de uiteinden van het onderzadel. Blijft één reden over: een esthetische.
Mee eens, het lijmvlak wordt groter. Alleen niet aan de onderzijde, daar blijft het lijmvlak hetzelfde. Het onderzadel op de foto heeft dus een kleiner lijmvlak omdat het niet geheel is ingelaten.Hoe dieper het onderzadel wordt ingelaten hoe meer lijmvlak aan de kopse zijde van het bovenblad (en omgekeerd) Krijg daar maar eens een speld tussen (figuurlijk dan). De sterkte van de lijmverbinding is hier overigens niet van enorm belang voor de constructie. Redelijk op zijn plek houden is voldoende. Bij het merendeel van de violen die ik heb gebouwd heb ik het onderzadel half in het blad ingelaten zoals boven, omdat ik dat mooier vond.
Dat van die vinger klopt natuurlijk!Maak eens een mooie tekening Frits om uit te leggen wat je bedoelt want volgens mij bedoel je iets heel anders dan ik. Hoe dieper ik mijn vinger in de lijmpot doop, hoe meer lijm ik aan mijn vingers krijg!
Ik was je net voor!Ik heb het zelf op een kladje nagetekend en ben tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk lood om oud ijzer is qua grootte van het lijmvlak, een beetje afhankelijk natuurlijk van de mate van oversteek van het bovenblad en de plaats van de inleg, dus laat maar die tekening![]()
Daar ziet het wel naar uit, maar een echt bewijs is nog niet geleverd.Resumé, de lijmvlakken heffen elkaar grotendeels op, bij een geheel of half ingedaald zadel. En half of geheel ingedaald, heeft alleen te maken met het uiterlijk en heeft verder geen bepaalde functie.
Reken het nog eens na!Dus om lijm te sparen, voortaan half inlaten.![]()