Natuurlijk heeft het weer even geduurd en ben ik weer bezig met mijn speurtocht.
Dit keer de heer D.F. Scheurleer. Het graf van Cuypers is al jaren geleden geruimd, de zoektocht is gestopt op oud Eik en Duinen.
Iemand die we zeker niet mogen vergeten is de oud bankier, de verzamelaar de ...
Daniel Francoise Scheurleer, een steenrijke bankier met en passie voor muziek, volgens mij nog een beetje berooid gestorven. De man heeft echter zoals ik al eerder schreef een prachtige verzameling muziekinstrumenten verzameld en voor ons achter gelaten. Heden ten dage te bewonderen in het Haags Gemeente Museum, maar wel op afspraak.
Foto's, verhalen, geschiedschrijving een pracht van een portret wat van hem is overgebleven, in handen van de RABO bank als ik het goed heb, en voor mij toch een leegte, voor mij een ontbrekend deel, een deel dat voor mij het verhaal, de historie Scheurleer compleet moet maken, niet mag ontbreken.
Natuurlijk ging ik weer op zoek en eindigde dit keer dichter bij huis dan verwacht, veel dichter bij huis.
Op amper 400 meter van ons huisje bevind zich het graf van de heer Scheurleer. Na een relatief korte zoektocht op internet kon ik mijn ogen niet geloven. Volgens de gegevens moest de heer Scheurleer, Daniel Francois begraven liggen op de Scheveningse begraafplaats "Ter Navolging" op de hoek van de Scheveningseweg, de Hoge Prins Willemstraat en de Duinstraat, schuin tegenover het Appeltheater.
Natuurlijk kon ik het niet laten, om even langs te gaan, mijn fiets achter de muur en het pad op naar boven, naar de begraafplaats.
Ondanks dat ik bijna 30 jaar op Scheveningen woon was ik hier nog nooit geweest.
Toch een beetje zenuwachtig in afwachting van het gene ik zou aantreffen. Eenmaal boven langs de graven aan de muur het hek door naar de binnenplaats.
Voor mij... zo dichtbij, een serene plaats van rust, achter mij, gewoon huizen, kinderen die lachen en plezier maken en de achtergevel van de apotheek aan de Prins Willemstraat, de Prins Wilemstraat 39 waar ooit het pand van de bank van... Scheurleer gevestigd was voor mij de stilte, de rust van een begraafplaats.
Het is hier klein, heel klein, de graven liggen niet netjes omperkt met een eigen stukje grond, nee het ligt hier hutje bij mutje of te wel graf tegen graf, je moet gewoonweg over de graven lopen om de hele begraafplaats te bezoeken. Natuurlijk laveer ik met veel respect langs de graven. Scheurleer, Scheurleer en weer Scheurleer. Meerdere graven dragen de naam van de ooit zo vermogend bankier, zo ook de naam Lansingh Scheurleer tot mijn oog valt op het graf van de man, de man die ons zo veel heeft nagelaten, zo veel van zijn geld heeft geïnvesteerd in een enorme verzameling muziekinstrumenten.
Aan mijn voeten lig het graf van Daniel Francoise Scheurleer een eenvoudig graf, niets bijzonders maar het is er. Het is niet geruimd, een heel simpel graf van een man, een bankier welke zijn vermogen heeft geïnvesteerd in een collectie die ongekend is. Helaas achter slot en grendel bij het Gemeente Museum van Den Haag.
Eenmaal thuis raadpleeg ik nog even het archief van de gemeente Den Haag en ja hoor het is van de ouwe Scheurleer, het museum er achter, het Metropole Tuschinski dat er moest komen en de walgelijke woonbunker welke er nu staat.
Tevreden kan ik de dag afsluiten met voorlopig nog een kleine wens. Een wens om de collectie (violen) in een tentoonstelling te krijgen, een tentoonstelling. Laten we zeggen de tentoonstelling "Scheurleer xx jaar later".
De man verdient het, de collectie is groot genoeg en ik denk dat ook internationaal er best wat aandacht voor gemaakt mag worden. Het is en unieke collectie, werkelijk fenomenaal, en dan niet alleen de strijkinstrumenten, meneer verzamelde meer, veel meer.
Ik ga niet beloven dat het me gaat lukken maar ga het wel proberen, eventueel met jullie hulp.
Remi
Toch een paar foto's, ik kan het niet laten..
en uiteindelijk zijn graf