Ik ben nieuw op dit forum en speel trompet, bugel, gitaar, basgitaar en contrabas. Ongeveer 35 jaar geleden heb ik van een tante een oude viool gekregen waar zij zelf vroeger op gespeeld had. Ik heb geprobeerd er op te spelen maar viool is toch mijn instrument niet en daarom heeft hij jaren in het berghok gelegen. Onlangs heb ik hem weer tevoorschijn gehaald en ik vraag me af of hij wat waard is. Er zit geen stikker in de viool zelf maar er zit een houten koffer bij en in het deksel van deze koffer zit een stikker waarop staat: JOSEF VEDRAL LUTHIER Molenstraat 19 DEN HAAG Telefoon no. 7789. Ik heb wat gegoogeld op deze naam en vond dat Josef Vedral een gerespecteerde vioolbouwer was en dat instrumenten die door hem gebouwd zijn behoorlijk wat waard zijn. Ik had echter verwacht dat als mijn viool echt door hem gebouwd was dat er dan een stikker met zijn naam in de viool zou zitten. Omdat dit niet zo is denk ik dat het een viool is die door Josef Vedral is ingekocht en waarvan alleen de koffer van een stikker voorzien is. Is dit gangbaar voor een viool zonder stikker die bij Josef Vedral vandaan komt? Omdat het vermelde telefoonnummer geen kengetal heeft denk ik dat de koffer van vóór 1930 moet zijn omdat de kengetallen pas in 1930 zijn ingevoerd. Is uit het vermelde telefoonnummer af te leiden hoe oud de viool is? Als hij niet echt door Josef Vedral gebouwd is, zou het dan toch nog een waardevol instrument kunnen zijn?