Oude viool van Josef Vedral? (1)

Gisteren heeft het Instrumentendepot Leerorkest uit Amsterdam laten weten dat ze de viool van mijn tante wel willen hebben. Morgen ga ik hem brengen op de motor en ik knoop er dan nog een mooi motortochtje aan vast. Ze laten me hun werkplaats zien en iemand zal er op spelen zodat ik kan horen of er nog een redelijk geluid in zit. Maar hopen dat degene die hem ontvangt er veel plezier van heeft en dat hij nog 100 jaar meegaat.

Vandaag ben ik met de viool naar een vioolbouwer geweest en heb hem een mondelinge taxatie laten uitvoeren. Het verhaaltje dat ik over de viool geschreven had, heb ik een beetje aangepast en het resultaat van de taxatie heb ik erin opgenomen. Het luidt ongeveer als volgt:

Op 24-10-2017 ben ik met de viool naar een vioolbouwer geweest en heb hem een mondelinge taxatie laten uitvoeren. Volgens hem is het een Saksische viool van rond 1920 en is de waarde in de huidige staat ongeveer € 300. Het is een eenvoudige viool uit de goedkopere prijsklasse wat te zien is aan het feit dat er geen ebbenhouten toets op zit, dat er geen blokjes in de hoeken zitten en dat een op schellak gebaseerde lak gebruikt is die door vocht aan de achterkant uitgeslagen is. Hij is technisch in redelijke staat maar de strijkstok is niets waard want die is krom en te slap. Een houten kist met een gewelfd bovenblad was wel een tamelijk dure optie voor die tijd.

Het is dus zeker geen echte Vidral en de waarde is zodanig dat ik hem wil schenken aan een leerorkest. Dan wordt er tenminste nog op gespeeld en loop ik niet de kans dat een sjacheraar hem oppoetst er een etiket van Vidral in plakt. Ik zal het verhaaltje mailen naar het Instrumentendepot met de vraag of zij er belangstelling voor hebben maar ik kan niet beoordelen of er een acceptabele klank in zit.

Ah, dat komt wel ongeveer overeen met wat ik in post #11 heb geschreven. Voor jou niet leuk dat de viool geen echte Vedral is. Toch zijn van deze violen wel weer leuke studieviolen te maken, en dat is toch het doel waar ze oorspronkelijk voor zijn gebouwd.

Terug
Naar boven