Welkom Sofia!
Misschien is het leuk als je iets over jezelf vertelt: hoe oud ben je, inderdaad zoals Frits zegt; woon je in Nederland of België? Waar ongeveer, misschien in of in de buurt van een stad met een conservatorium?
Waar is je belangstelling voor viool door ontstaan en hoe lang wil je dit al? Heb je al eens muziekles gehad, bijvoorbeeld op een ander instrument?
Misschien kunnen we je wel wat tips geven!
O wacht, ik zie in je profiel dat je 13 bent en uit Duiven komt.
Helaas is er volgens mij geen vakopleiding viool meer in Arnhem, anders zou lesnemen van een conservatoriumstudent een mogelijkheid zijn.
Dan heeft Duiven natuurlijk een eigen muziekschool.
Ik weet natuurlijk niets over jullie financiële situatie, maar mocht die beperkt zijn, dan kan gebruik worden worden gemaakt van diverse subsidiemogelijkheden.
Voor gezinnen in de bijstand is er de Gelrepas waarmee je ongeveer voor de helft van de normale prijs kunt lessen, voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen (maar wat meer dan de bijstand) is er Stichting Leergeld de Liemers en het jeugdcultuurfonds.
Een viool kopen is sowieso niet (meteen) nodig en zelfs niet verstandig; je kunt het beste een viool huren. Dan kan je rustig één of zelfs enkele jaren ontdekken of vioolspelen wat voor je is, zonder dat je aan hoge aanschafkosten vastzit. Dat is alvast iets wat je aan je ouders kunt voorleggen.
Mochten je ouders gewoon meer argumenten nodig hebben, dan is het aan jou.
Allereerst een link die je kan doorgeven waarom het zo goed voor jou is:
https://www.muziekenmeer-digitaal.nl/ontwikkeling-kinderbrein-met-muziek
Daarnaast moet je natuurlijk zelf ook wat doen:
houd vol, niet steeds zeuren maar herhaal van tijd tot tijd je wens en zet die kracht bij door bijv. steeds goed je huiswerk te maken (zodat je aantoont dat je daar de tijd voor hebt) en eens een handje bij te steken (nergens praat je zo goed als tijdens de afwas...). En ik weet niet hoeveel andere hobby's je hebt, maar alles tegelijk kan niet natuurlijk. Dan moet je bereid zijn een keuze te maken.
Succes en laat je het ons weten?