De viool van ome Piet Moolenaar.
Zelf dacht ik wat meer te vinden in het boekwerkje "Bouwers in Beeld, Hedendaagse vioolbouw in Nederland, maar nee hoor, niets
Dit wordt een hele speurtocht. Piet M. was geloof ik een amateur vioolbouwer welke in Den Haag en Groningen heeft gewerkt. Er is heel weinig te vinden over hem, wel dat hij een viool voor Louis Somer heeft gebouwd.
Toch bleef bij Louis Somer het verlangen naar een "Italiaan" en werd Louis op een gegeven moment een Petrus Guarneri (Venidige), (14-4-1695 - 7-4-1762) weten te bemachtigen. Waar de Moolenaar viool is gebleven is een raadsel.
Misschien is het mogelijk om via zijn zoon Aldo Somer die de Guarneri heeft ondergebracht bij het NNO (Noord Nederlands Orkest) te achterhalen wat er met de Moolenaar is gebeurd en of er in de Familie nog wat bekend is over de vioolbouwer Molenaar uit Groningen
Als ik het goed heb woont Aldo M. tegenwoordig Op de Fugelsengleanne 11 in Easterwierum (Frielsland), tel 058-25... Google.
Twee dingen die elkaar tegenspreken zijn de informatie over Moolenaar zijn de overlijdensdata, volgens http://users.bart.nl/~bstreet/index.html, 1994, en volgens anderen bronnen 1999.
Overlijdensregister van Groningen raadplegen lijkt me. Een zoektocht binnen de familie Moolenaar, er een honderdtal telefoontjes op loslaten.
Ik kom niet verder via internet en zou eens in de archieven van de stad Groningen gaan spitten.
Een telefoontje aan Aldo S. kan ook het een en ander aan het licht brengen.
Remi