Tobias †
|♫♫|♫
Er wordt altijd gezegd dat je het plaatsen van de stapel aan een vakman moet overlaten. En dat is ook zo, ikzelf heb me er dan ook nooit aan gewaagd. Maar zijn het wel allemaal zulke goede vaklui die een stapel plaatsen. Dat vraag ik me soms wel eens af. Want bijna bij alle oudere violen die ik heb gezien draagt het rechter F gat de sporen van een zeker geweld. Het linker F gat is meestal gaaf, maar het rechter is bijna nooit meer gaaf. Nu zou je kunnen zeggen dan hebben die violisten er zelf aan zitten knoeien. En die zullen er wel bij zijn. Maar ik mag toch aannemen dat niet iedere vioolspeler dat doet. En toch kom ik bijna nooit bij een oudere viool een gaaf rechter F gat tegen.
Nu zou ik graag van de heren vioolbouwers willen horen of ik gelijk heb. Want die zien natuurlijk heel veel meer oudere violen dan ik. En misschien wijzen die daarom mijn opmerking hierover wel naar het rijk der fabelen.
Nu zou ik graag van de heren vioolbouwers willen horen of ik gelijk heb. Want die zien natuurlijk heel veel meer oudere violen dan ik. En misschien wijzen die daarom mijn opmerking hierover wel naar het rijk der fabelen.