Nu bij het zetten van de stapel ook al even ter sprake kwam met welke spanning dat dan gedaan moet worden (zie #35), kwam ik in dit verband een noviteit tegen: de Anima Nova stapel. De uitvinding is in oktober getoond tijdens de uitvindersbeurs iENA 2015 te Neurenberg. Het is een apparaat gemaakt van voornamelijk koolstof. Eenmaal geplaatst schijnt het zonder er uit te halen mogelijk te zijn de juiste(?) spanning in te stellen. Men noemt hier weersinvloeden die de spanning kan doen wijzigen, wat vooral speelt bij de grotere instrumenten.
Er zijn in de loop van de tientallen jaren al vele stapels ontworpen bestaande uit allerlei materiaal en vorm of constructies en toch kwam men steeds weer uit op de simpele stapel gesneden uit fijnnervig Fichte. Hier een paar afbeeldingen van de nieuwe vinding:
Bekijk bijlage 1835 Bekijk bijlage 1836 Bekijk bijlage 1837 Bekijk bijlage 1838
Hoe die instelling precies verloopt kan ik uit de gegeven informatie niet halen. Er staan wel getallen op het draaibare gedeelte waardoor de instelling herhaald kan worden? Het geeft volgens mij de mogelijkheid de spanning in te stellen waardoor die kwantificeerbaar wordt. Het is denk ik geen meting van de echte spanning uitgedrukt in Newtons, slechts een arbitrair getal. Door toepassing van dit type stapel claimt men een klankrevolutie teweeg te brengen! Dat is nogal wat.
Je krijgt bij de aankoop een zogenoemde ‘Anima Nova-pas’. Degene die de stapel plaatst moet dan de waarden die zijn verkregen bij een instelling noteren op die pas. Echter is zijn dit waarder ‘ter oriëntering’ zodat het weer een kwestie wordt van ‘trial and error’.
De ontwikkelingskosten moeten er ruimschoots uit gehaald worden want het ding kost per 01 januari 2016 maar liefst €399,= voor een viool. (Voor een contrabas: €599,= !!)
Ik weet niet of dit dé uitvinding van de eeuw is of wordt. Het is te duur om er een experiment aan te wagen.
Wie het geld er voor over heeft en wil proberen kan zijn/haar gang gaan.
Bron:
http://www.anima-nova.de/die-seele/