Oosterhof Vioolbouw zei:
Er alles van af weten is niet uit de literatuur te halen. Het is aan te bevelen zich zo goed en uitgebreid mogelijk op de hoogte te stellen van bepaalde geëigende wegen om een instrument te bouwen. Ook van belang is te weten dat er verschillende methoden zijn en de voor- en nadelen daarvan te kennen.
Je kunt het tijdens het bouwen eigenlijk maar één keer fout kunt doen. In de instrumentenbouw zijn er maar weinig mogelijkheden de fout onzichtbaar te herstellen. Het hangt er daarom vanaf hoe kritisch de bouwer is of er opnieuw begonnen moet worden of dat er kunstgrepen uitgevoerd gaan om iets te verdoezelen.
Sorry, maar ik heb het niet over een hele viool bouwen gehad, in 1e instantie alleen maar over de stapel en van het ene kwam het andere. Al met al ben ik in het vioolspelen (met alle goede tips en hulp) meer plezier gaan krijgen. Iedereen die hier aan mee heeft geholpen:
bedankt.
Het zelf repareren en het verbeteren hebben jullie me met
groot succes ontmoedigd.
Ik ben bij vioolbouwer geweest vanwege schade aan mijn viool (zoon lief ging er op zitten door mijn onoplettendheid).
Een mogelijk vervangende viool van €500,- bespeeld.
Sorry, maar mijn viool van €100,- met een barst er in en slecht afgesteld en lelijke beschadigde lak klonk nog beter (kielhoutje, stapel en kam zelf geprutst) .
Dus, mijn viool maar afgegeven ter reparatie bij een vioolbouwer die er wel verstand heeft.
Door dat ik het vioolspelen leuk ben gaan vinden wil ik nu ook gaan investeren in lessen die jullie me hebben geadviseerd. Ik zal dus alles wat ik mezelf heb aangeleerd moeten gaan vergeten, maar in 3 maanden zal ik toch nog niet mezelf hopeloos verziekt hebben hoop ik
Aanstaande zaterdag mijn 1e viool les (van iemand van het conservatorium die al geruime tijd les geeft).
Op mijn viool komt een staartstuk met fijnstemmers, nieuwe stapel, sleutels enz enz enz. De barst naast de zangbalk wordt gelijmd (zonder het bovenblad er af te halen), n wordt volledig gecontroleerd. Dat allemaal had ik nooit laten doen als ik niet eerst zelf het
lef had gehad om de viool aan de praat te krijgen en te
proberen leren vioolspelen.
Nu maar hopen dat hij niet zo beroerd gaat klinken als die demo viool van €500,- van deze vioolbouwer want dan is het einde hobby.
Als hij echter nog beter klinkt, het speelplezier nog sterker word en ik het misschien ooit zal kunnen, wil ik de viool opnieuw laten lakken (oude lak er volledig af enz).
Om deze droom te kunnen koesteren zou ik het fijn vinden als er een richtprijs (inschatting) voor het opnieuw lakken zou worden gegeven. Dit is echt toekomst muziek, want eerst wil ik zeker weten of ik er echt wel mee door ga.
Ik denk dat deze viool het waard is om meer op zijn soortgenootjes te lijken.