Als ik het goed begrijp, is pp voor een dubbelgreep niet populair bij strijkers, maar ik begrijp niet goed hoe dat komt: twee naastgelegen snaren kunnen toch zacht worden aangestreken? Ik begrijp dat een akkoord nooit pp kan, doordat drie snaren niet inéén vlak liggen en er dus extra druk moet worden uitgeoefend. Maar wat tweestemmig polyfoon spel betreft vat ik het goed samen als ik deze principes hanteer:
3) Wanneer in een stem een toon langer duurt dan een in de andere stem, dan kunnen de snellere noten alleen door de vingers worden teweeggebracht, niet door de strijkstok, die de andere noot ononderbroken moet doorstrijken. (Voor niet-strijkers is het overigens altijd moeilijk in te schatten wanneer jullie aan het eind van de strijkstok zitten. Ik heb in elk geval begrepen dat dit bij luide dynamiek eerder het geval is dan bij zacht
spel. )
6) intonatieproblemen in zeer hoge register?
Zijn er configuraties waarbij het hoogteverschil tussen ingedrukte en open snaren aanstrijkproblemen veroorzaakt? Ik kan mij voorstellen dat zoiets zou kunnen gebeuren, wanneer een vrij hoge noot wordt gespeeld op een lagergelegen snaar, terwijl de hogergelegen open snaar een lagere noot laat horen. Misschien kan de strijkstok er dan niet meer bij zonder een andere snaar te raken? Op de gitaar doet dit probleem zich dan alleen in hele snelle arpeggio's voor, onze vingers kunnen in principe meestal overal bij, zonder de verkeerde snaren te raken, maar in dit soort situaties is het wel een puntje van aandacht. Maar misschien loop je bij strijkinstrumenten dan wel tegen onmogelijkheden aan?