Ik heb het ritmegevoelprobleem volledig kunnen oplossen.
Het cruciale punt is dat ik nooit aanvoelde in welke maat ik aan het spelen was. Ik negeerde dat gewoon en concentreerde me enkel op de onderlinge notenwaarden. Het komt hierop neer dat ik de ene noot met de andere vergeleek. Kwam er een halve na een kwart, dan stelde ik mij die halve twee keer zo lang voor als een kwart. Dat systeem werkt niet goed.
Het aanvoelen vanaf de eerste tel hoelang de maat zal duren, werkt wèl. Je moet als het ware voorspellen hoe de komende maat eruit zal zien.
De beste manier om je deze denkwijze eigen te maken, is gewoon een melodietje improviseren al zingend, terwijl je intussen voor jezelf bepaalt, in welke maatsoort de volgende maat zal zijn.
Dat gaat zo: zing of neurie (tijdens een wandeling bijvoorbeeld) eenvoudige ritmes en laat die op een ongedwongen wijze passen in de maatsoort die je gekozen hebt. Wissel af: bijvoorbeeld eerst een paar maten in 4/4, dan eentje van 3/4, terug 4/4, gevolgd door een 2/4 en als je merkt dat dit vlot gaat, stop je er voor het plezier een 6/8 en een 5/4 tussen. Vergeet ook niet hier en daar een rust en een syncope in te lassen.
Het resultaat is dat je daarmee leert tegelijkertijd te controleren wat je aan het doen bent (je gaat na of de melodie bevredigend klinkt), te kiezen wat je van plan bent te doen (je moet de maat bepalen) en te voorspellen hoe de rest van de melodie hoort te verlopen om in de gekozen maat te passen.
Als je hetzelfde principe toepast op je instrument, zal je na een aantal weken merken dat het ritmegevoel op deze ongedwongen manier zich als vanzelf ontwikkelt.
[edit](Dit bericht is door francis bijgewerkt op 11/05/2004 om 01:03 uur)[/edit]