Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja, het is best prijzig.Otoplastieken laten maken is best wel kostbaar. Als je snel een betaalbare en toch goed werkende oplossing wilt hebben kan je ook universele ER-20 oordopjes gebruiken.
http://www.oordopjes-kopen.nl/exinore-er20-filter-oordopjes.html
Edwin, ik leg je nog een andere kijkrichting voor, vanuit eigen ervaring (en wat tinnitus retraining therapie, TRT) uitdraagt: terug keren naar geluid (en opnieuw durven spelen zonder al teveel bescherming)Dank je!
Mijn vioolleraar vond dat mijn viool niet uitzonderlijk veel volume had.
De demper gebruik ik al inderdaad, en oordoppen ook. Het probleem blijft echter.
Een ander instrument is inderdaad een beetje drastisch.
O ja, OlavBoekje is gemakkelijk verkrijgbaar en kost nét geen €20,= hetgeen impliceert dat er verzendkosten moeten worden betaald. (Beetje flauw die prijsstelling van bol.com!)
De beste man heet echter Olav Wagenaar, maar een kniesoor die daar op let!
Ik heb er overigens meer last van als ik bijvoorbeeld moe of wat gestrest ben. Heb me ook laten vertellen dat je er meer last van hebt als je je viool krampachtig met je kaak vastknijpt. Ik heb dat zelf nog niet heel erg uitgeprobeerd maar wellicht eens iets om op te letten
Ja, inderdaad, het leren omgaan met is het doel. Voor mensen met tinnitus en overgevoeligheid voor geluid kan de overgevoeligheid enorm toenemen als oordoppen al teveel gebruikt worden. Het gedeeltelijk 'ontwennen' van oordoppen (zoals bijv. bij TRT) is ervoor bedoeld angst te verminderen. 'Normale' geluiden weer aandurven. Bij mij leidt dat tot selectief gebruik van otoplastieken (de aangemeten doppen met muziekfilter). Zoals jij ook schrijft: links altijd in bij muziek maken. In andere geluidssituaties weeg ik telkens even af wat verstandig en prettig is.Ik snap niet zo goed waarom je met oordoppen niet meer zonder zou kunnen op een gegeven moment. of waarom je jezelf moet trainen zonder oordoppen te spelen ......
...... Of is die training specifiek opgebouwd en/of gericht op het leren omgaan met die constante piep in je oren?
Mijn advies: oordoppen aanmeten en thuis met spelen in ieder geval de linker in. En in het orkest beide in.
Ik heb dat beeld ook wel: met viool iets meer opletten. (Deed iedere violist maar links een speciaal dopje in!). Bij cello is het geluid verder van het oor (en ook de lagere stemming speelt een rol).Dan trilt de viool door via je kaak naar je oor, lijkt mij.
Met viool lijkt mij het toch al lastiger met tinnitus, omdat die trillende kast (om het oneerbiedig te zeggen) veel dichter bij je oren zit, vooral de linker.
Invloeden:Ik heb er overigens meer last van als ik bijvoorbeeld moe of wat gestrest ben. Heb me ook laten vertellen dat je er meer last van hebt als je je viool krampachtig met je kaak vastknijpt. Ik heb dat zelf nog niet heel erg uitgeprobeerd maar wellicht eens iets om op te letten
'.. zo goed als verdwenen'; wat goed dat te lezen!Bedankt allen voor jullie reacties. Ik heb inmiddels een stel oordoppen gekocht en die heb ik altijd in tijdens het spel. De ruis is zo goed als verdwenen
......