liuwe schreef op 13/06/2006:
Alles goed en wel, maar ik heb gevraagd naar het waarom en daar krijg ik van jullie geen antwoord op! Kijk, bij die kamvoetjes kan ik me wel iets voorstellen (alhoewel ik de kam goed passend heb gekregen met, jawel, een strookje uiterst dun schuurpapier op het bovenblad, mij bewust van het risico dat je de kam moeilijk precies recht kunt houden), maar bij de afwerking van de bladen vind ik schuurpapier heel handig. En dan heb ik het nog niet eens over die van twee lagen schuurpapier voorziene sponsjes, 1 cm dik, die je ook heel fijn kunt krijgen.
Gaat het niet willen gebruiken van schuurpapier terug op het idee dat je bij een oud ambacht ook gebruik moet maken van een oud type gereedschap? Of wrijf je met schuurpapier de poriën van het hout dicht? Is het te onnauwkeurig?
En dan lees ik dat er bij het lakken wèl schuurpapier wordt gebruikt, terwijl ik juist bij het lakken helemaal geen schuurpapier heb gebruikt, alleen tripel en water, wat een mooi resultaat heeft opgeleverd.
Ik krijg soms het gevoel dat er bij de beoordeling van violen en ook bij het maken van violen een behoorlijke portie psychologie om de hoek komt kijken...