Misschien een kleine tip van mijn kant.
Je kunt je beitels, schaafbeiteltjes, ik bedoel de Ibex schaafjes heel makkelijk bijhouden, en dat geld ook voor gewone beitels en schaafbeitels.
Hoewel ik zelf niet (meer) bouw heb ik nog een hobby en dat is koken, bij koken horen messen en ik heb een bloedhekel aan botte messen. Je schiet er mee uit, je staat je vlees, groente en zo meer plat te drukken en te vernielen dan dat je het snijd, kortom je staat te klooien. Een aanzetstaal bood ook al geen oplossing, je mes wordt wel scherp maar ik miste iets.
Tot ik de wetsteen her-ontdekte. Eigenlijk niet de wetsteen die bij de Gamma en Parxis ligt, die gebruik ik om te slijpen, het grove werk. Nee ik gebruik een Belgischblok, korrel 5000 a 6000 en het werk echt super. De messen zijn scherper dan voorheen.
Ik kan inmiddels flinterdun snijden.
Echter een obsessie, scheermesscherp, je met je mes (beitel) kunnen scheren ging (nog) niet. Tot ik een site tegen kwam waar iemand zich scheert met een bijl, axe shaving heet het geloof ik.
Wat je als laatste nog nodig hebt is een oude leren broeksriem en de rulle kant ga je behandelen met water olie en zilverpoets.
Zelf heb ik een houten lat waarop ik en stuk leer heb gelijmd en behandeld met (rijtuig)olie, water en zilverpoetspasta. Daarop zet ik mijn messen voor een laatste keer aan en ik kan je garanderen dat ze scheermes scherp zijn, ik kan me er echt mee scheren.
Natuurlijk ligt het ook een beetje aan de kwaliteit van het staal maar ik denk dat als je het een beetje bijhoud je de ibex schaafjes gewoon superscherp kunt houden door regelmatig op een Belgischblok te wetten en met een lederen band of schijf de beiteltjes tot hun optimum te wetten.
Maak je geen zorgen over of het slijpvlak convex, vlak of concaaf is, het maakt niets uit eenmaal scherp is scherp.
Remi