Even zonder gekheid: ik begrijp nooit zo goed waarom mensen lijken te denken dat je voor 1000 euro een ‘echt wel goed gebouwd en goed klinkend’ instrument kunt vinden. Als je kijkt hoeveel uren er zitten in het vervaardigen van een kwalitatief goed instrument (nog even los van de kosten qua materiaal en gereedschap) dan is het niet gek dat je voor een nieuw gebouwde viool toch minstens een nulletje extra mag rekenen.
Geluid zal er zeker uitkomen, uit zo’n viool van 1000 euro. Ik denk dat als je wat langer speelt en je je gehoor ontwikkelt dat je voor 1000 euro gewoon niet gaat vinden wat je zoekt. Als je budget niet verder rijkt dan heb je geen keuze en kies je de voor jou best mogelijke binnen dat budget. Wij hebben wat dat betreft de luxe dat we uit een brede range van instrumenten kunnen kiezen.
Klank is natuurlijk heel persoonlijk, maar het kan geen toeval zijn dat mijn dochter steevast violen mooi vind die oud zijn (18e eeuw) en die in een bepaalde prijsklasse vallen. Ze weet zelf niet hoe oud de violen zijn waarop ze speelt en ook niet wat ze kosten. Dat wil ze zelf niet ook wij vinden het beter als ze dat niet weet. Ze moet kiezen op wat ze hoort. Vanzelfsprekend geven we wel een maximum aan voordat we komen kijken en dan liggen er verschillende violen voor haar klaar. Daarbij zitten violen die aan dat maximum zitten, maar zeker ook violen die de helft of minder kosten. Die laatste categorie legt ze zonder uitzondering aan de kant. Dat prijs niet alles zegt hebben we ook ervaren, want we hebben bij drie bouwers gehad dat geen van de violen haar kon bekoren, ook niet die aan de bovenkant van ons budget.
Hoe dan ook, ik kan het iedereen aanraden om (als je in staat bent een instrument aan te schaffen) de tijd te nemen om bij verschillende bouwers verschillende violen te proberen.
Ik zie alleen maar drogredenen en vooroordelen in je "betoog" hierboven. Prima dat je teveel wilt betalen voor een viool bij een bouwer/handelaar. Als je €10.000 wilt betalen voor een matig uitziende viool dan is dat jouw keuze. Feit is wel dat er genoeg instrumenten zijn onder de €10.000 die goed klinken en oud zijn. Ik zit al meer dan 15 jaar in dit vak en ik ga elk jaar naar vrijwel alle veilingen in Londen, New York en in Frankrijk toe.
Veel violen zijn niet goed gereguleerd. Vaak zie ik instrumenten voorbij komen waarvan de stapel niet op de juiste plek staat; te dik of te dun is. Idem dito met de kam: te hoog, te laag, te dik of te dun. Dat kan een viool maken of breken. Een goede handelaar kan dit zien en weet of een viool potentie heeft. Hoe de viool gebouwd is is tevens heel belangrijk. Hoe is de welving van de bladen, de dikte, de afmetingen van het model. Is de taille te smal? Geen grote toon dan! De welving te hoog? Vaak warm zonder veel volume. Een viool kan goed klinken in een kleine ruimte bij de vioolbouwer maar hoe doet de viool het in een concertzaal? Een zacht klinkend instrument bij het oor wilt niet zeggen dat deze niet goed draagt! Vaak is het zo dat een hard klinkende viool niet goed projecteert in een grote ruimte. Een goed voorbeeld zijn instrumenten van de Gagliano familie, zacht bij het oor maar dragend tot de laatste rij in elk concertgebouw.