Snaren voor een oude viool?

remi schreef op 13/10/2004:
"Snaren, ze zitten er weer op en "mijn" viool klinkt prachtig.

Ik heb Katharina gebeld en gevraagt wat voor snaren er op zitten.

Tomastic met een kern van nylon omdat deze niet snel ontstemmen, geen top kwaliteit snaren maar gewoon goed, tezamen met een staartstuk met op iedere snaar een fijnstemmer moet dit voor een beginnend violist een goede keuze/samenstelling zijn."

Een beetje raar wanneer er nylon snaren worden gebruikt om dan een staartstuk te nemen met op elke snaar een fijnstemmer. Is dit een kunststof exemplaar van het merk Wittner? Met de nieuw ingepaste stemsleutels moet stemmen toch eenvoudig te doen zijn? Ik neem even aan dat de E-snaar niet van nylon is, zodat daar een fijnstemmer op z'n plaats is. Vraag Katharina eens wat haar beweegredenen zijn geweest? Ben benieuwd.

Zo raar is dat toch niet, kunststof snaren met fijnstemmers? Ik heb ook kunststof snaren met fijnstemmers (m.u.v. een stalen e met fijnstemmer), en hoewel mijn stemsleutels het prima doen vind ik die fijnstemmers erg handig. Stemt veel makkelijker.

Hangt van de rek af: wanneer die aanzienlijk groter is dan bij stalen snaren (kern) ben je nog wel even bezig voor je de 'zaak' gestemd hebt. Kan bovendien onhandig zijn wanneer je aan het eind van het schroefdraad bent van de fijnstemmer. Dan moet je toch de schroef eerst weer terug draaien (of juist andersom) en daarna met de stemsleutel bijstemmen om vervolgens met de fijnstemmer weer fijn af te stemmen. Kan derhalve net zo goed in één keer met de stemsleutel. Een ander nadeel van dit type staartstuk is dat het te licht in gewicht is waardoor er een onbalans ontstaat in een aantal frequenties van de toets met krul en stemsleutels (B0), klanklichaam (A0) en staartstuk zèlf (T). Voor de geïnteresseerde(n) zouden de gepubliceerde artikelen van Carleen M. Hutchins een goede start zijn. Helaas zijn deze artikelen niet kosteloos te downloaden (via de website van Catgut Acoustical Society = CAS).

Terug
Naar boven