Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Maar ik heb ook via een ruilgroep op Facebook snaren geruild. Lichtjes gebruikte snaren, daar kun je echt nog wel mee testen. Het drijft dan wel op vertrouwen dat iedereen eerlijk is over hoe lichtjes gebruikt de tweedehandsjes precies zijn.
Als je regelmatig speelt is vijf jaar enorm lang. Als ik na een half jaar een nieuwe a-snaar op mijn viool zet, zelfde merk, dan hoor ik een enorm verschil en weet ik weer waarom ik voor die snaar had gekozen.Mijn Pirastro Obligato a-snaar is na 5 jaar (...) gaan rafelen en ik heb dus een nieuwe snaar nodig. Tijdelijk heb ik een ouwe Dominant snaar er op gezet en het geluid viel me niet eens tegen.
Volgens mij zijn de Obligato snaren me ooit aangeraden door een prof, ik heb in 2015 wel genoteerd dat het geluid van de a-snaar me wat tegenviel, maar dat het uiteindelijk wel wende.
Dus: weet iemand zo het verschil tussen Obligato en Dominant?
(ik speel redelijk veel, vnl in teamverband, en heb een ca 100 jaar oude franse viool)
Hoe meer spankracht des te helderder is niet altijd van toepassing. Een instrument reageert optimaal bij een bepaalde spankracht. Als de Pirastro Obligato (Alu) prima klonk, zou de Dominant qua omwikkeling (Alu) en spankracht daar het dichtst bij komen. [er zijn vast wel meer typen en fabrikanten die ook zouden voldoen].Aluminium, zie ik. Dus dat betekent dat de Dominant en mijn Obligato redelijk identiek zijn?
Hoe meer spankracht, des te helderder? En geeft helder ook meer risico op schel?
Gevoelsmatig zou ik voor mezelf een warme, ronde toon prefereren, maar in orkestverband is het belangrijk dat ik mezelf kan horen
Ja, dat zou best kunnen, maar de bewering van Marjet gaat over de vergelijking Pirastro Obligato versus Dominant, beide met aluminium omwikkeling. Dat is iets anders dan de meest optimale snaar zien te vinden voor een bepaald instrument.Toen ik mijn viool kreeg zaten er Dominant snaren op. Snaaranalyse laten doen en voor de A en D snaar heb ik nu Obligato snaren.
Enorm verschil, de klank is veel rijker geworden.
Ja, dat zou best kunnen, maar de bewering van Marjet gaat over de vergelijking Pirastro Obligato versus Dominant, beide met aluminium omwikkeling. Dat is iets anders dan de meest optimale snaar zien te vinden voor een bepaald instrument.
Marjet heeft de Obligato vervangen door een oude Dominant, zo valt te lezen in #45: "....Tijdelijk heb ik een ouwe Dominant snaar er op gezet....."Ik denk dat je een veel te oude obligato snaar niet kunt vergelijken met een nieuwe dominant snaar.
Inderdaad niet goed gelezen.Marjet heeft de Obligato vervangen door een oude Dominant, zo valt te lezen in #45: "....Tijdelijk heb ik een ouwe Dominant snaar er op gezet....."
Dus je verhaal gaat mank.![]()
Bedankt voor jullie reacties, ik ga een Obligato aluminium bestellen, de rest vd snaren zijn ook Obligato. Als IdB het verschil kan horen, geloof ik haar. Ik vertrouw wel op haar gevoel voor klank...;-) En...het blijkt dus een duurzame snaar te zijn als ie het 5 jaar uithoudt....
Welk merk heb je trouwens voor de G en de E snaar, IdB?
Maar let op, het is zoals IdB eerder schreef:Ja, een snaaranalyse....ooit...zie bij voorbaat al op tegen de keuzestress...
Daarom ben ik voor nu nieuwsgierig naar de keuze van anderen.
En zo is het. Wat op een bepaald instrument een uitstekende keuze is, kan voor een ander instrument geheel anders uitpakken.Dus ga niet af op mijn snaarcombinatie! Vind die combi die past bij jouw viool en smaak...
,,,,,,,,,......,Mooi zo’n filmpje Frits!
Ik vond ook op deze viool Pirastro Obligato het mooist klinken!
"
Ik heb vioolles sinds september 2009.
Ik ben gestopt sinds januari 2018 (blessure).
,,,,,,,,,,,,Mooi zo’n filmpje Frits!
Ik vond ook op deze viool Pirastro Obligato het mooist klinken!
"-------- ----- oeit dubbel
Ik heb vioolles sinds september 2009.
Ik ben gestopt sinds januari 2018 (blessure)."
Je schrijft dat je niet tevreden was over de klank van de A toen je hem erop deed. Kans is groot dat het dan misschien geen match is bij jouw viool.
Ik heb zo'n analyse laten doen. Voor de G heb ik een Cantiga, D een Obligato medium, A Obligato dolce (maar die gaat/is eruit, ik heb een voorraadje...),
Dus ga niet af op mijn snaarcombinatie! Vind die combi die past bij jouw viool en smaak...