Tja, over moeilijkheidsgraad durf ik geen uitspraak te doen. De tekst ondersteunt het leren van de muziek en andersom. Anderzijds: je moet, naast het uit je hoofd leren van de muziek, ook nog eens de tekst uit je hoofd kennen, dus dat lijkt weer dubbel werk. Ik vind het zelf erg moeilijk om twee keer dezelfde tekst, maar met een klein verschil in de muziek te kunnen onthouden (ik zing ook nog een alt of tweede sopraan, dus kan ook niet lekker de melodie onthouden, maar moet de harmonie onthouden om te zingen).
En met piano: je onthoudt grepen, maar moet wel degelijk de klank van het accoord in je hoofd hebben, anders maak je makkelijk fouten. Heel consistent telkens dezelfde vingerzetting gebruiken bij het repeteren, nadat je de voor jou juiste zetting hebt gevonden, helpt. Moeilijk is weer dat je zoveel noten moet onthouden. Denk maar aan "twinkle, twinkle", wat daar aan noten komt kijken bij piano als je met twee handen speelt.
Soms merk ik dat jezelf of je leerling voor het blok zetten, op moment x doen we y uit het hoofd, het zetje is dat nodig is om ineens iets uit het hoofd te kennen. Je moet wel, dus dan doe je het ineens. En ook: hoe meer je uit het hoofd leert, hoe beter je je geheugen gaat benutten.
Overigens lijkt de Mattheus mij met al die recitatieven ontzettend moeilijk om uit het hoofd te leren, ook is het veel.
Angie