Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vaak wel, en dan is het ook maar een rommeltje.marjet zei:Of hebben ze het ook gewoon geleerd door het gewoon maar te doen?
nu dat ik het teruglees, vraag ik me af. Bij een orkest is 1 flutist gelijk aan 5-6 violisten, dus 2 flutisten: 5-6 1ste violen en 5-6 2de violen ongeveer. En je bent de enige violiste in je fanfare orkest? Of zijn er meerdere?dreamingdragon zei:Hoi Steve.
Ik speel zelf al bijna 2 jaar viool. En ik speel in een buurtorkest de grote trom en een paar nummers op de viool. Alle leden van het buurt orkest zitten bij de fanfare en spelen gemiddeld al 20 jaar, dus mensen met veel ervaring. In het begin moest ik heel erg wennen aan de snelheid van de muziek en de groep. En hoe moeilijk het was om hun bladmuziek die welliswaar in de G sleutel staat geschreven toe te passen op mijn viool. Ik hoor er eigenlijk niet thuis met mijn viool. Maar ik speel dan ook alleen maar met de dwarsfluittisten en de accordionniste. de andere blazers overstemmen mijn viool dus dat klinkt naar niks.
Nog even over spelen in een orkest,
Hoe wordt je daar op voorbereid?
Is het normaal dat je 'op de gok' naar een (amateur-)orkest stapt en al doende er in groeit?
Of krijg je op vioolles specifiek orkestlessen na -tig jaar?
Of krijg je alleen op een conservatorium orkestlessen en moet je als amateur het maar zelf uitvinden?
Hoi hoi,
het is alweer lange tijd geleden dat ik heb gereageerd. Ik stelde aanvankelijk de vraag wat er nodig was om in een orkest te gaan. Anderhalf jaar nadat ik ben begonnen met viool leren spelen (september 2013) ben ik bij 2 orkesten tegelijk gegaan (ik dacht kijken welke het beste past, en ze bleken allebei wel goed te passen!)
Ik heb veel tips gekregen waarbij een aantal mensen vooral aangaf dat je heel goed moest zijn en dat je een bijna perfecte intonatie moet hebben etc. Mijn advies is, probeer het gewoon (net als ik heb gedaan!). Ik ben redelijk zeker van mijn intonatie, maar ook de mensen die naast me zitten (zelfs bij de eerste violen) hoor ik soms onzuiver spelen (zeker aan het begin van het jaar) gedurende de repetities leer je zo ontzettend veel bij. Hogere posities heb ik samen met mijn viooldocent doorgenomen, maar als het te hoog wordt (of als het te snel gaat) dan speel ik een paar noten niet mee en dat werkt prima, ook voor de rest van het orkest.
Dynamiek, connectie met de dirigent, samenspelen met andere instrumenten, flexibiliteit, dat zijn allemaal dingen die je tijdens de repetities leert (en eventueel thuis nog met je viooldocent kan doornemen) Ik denk niet dat je perce voorbereidt hoeft te worden op het spelen in een orkest uit ervaring weet ik dat het aldoende leren is. Als je echt niet goed genoeg bent, zijn ze bij het orkest heus niet te beroerd om je die feedback te geven. Met veel enthousiasme, oefening en ja een beetje talent is zeker ook handig, kom je echt een heel eind! Ik ben zeker niet concertmeester waardi, maar ik kan prima meedraaien met de 2de violen.
Vorig jaar hebben we met ons orkest (VUSO) een prachtig concert gegeven met oa:
Water music (Handel)
Triumphal March uit Aida (Verdi)
Egmond Suite (Beethoven)
Het was zo mooi om hiervan onderdeel te zijn dat ik iedereen aan kan raden om lid van een orkest te worden. Ik ben nog steeds lid van het VUSO en ook volgende april gaan we weer razend mooie stukken spelen!
He VUSO heeft in ieder geval een vioolbouwer als aanvoerder van de 1e violisten: Eduard Wemelsfelder. Dus het orkest 'zit' goed. (Hij denk ik ook wel.)
Wat ik alleen erg jammer vind is dat de dirigent geen strijker is, waarmee ik niets negatiefs wil zeggen over de capaciteiten van de man als dirigent, maar als je zelf een strijkinstrument bespeelt weet je ook hoe een bepaalde streek een bepaald effect kan bewerkstelligen.
Ik heb wat geluidsopnames gehoord en gezien: een interessant repertoire, vooral de filmmuziek zoals die van Ennio Morricone!
Een vioolbouwer op de plek van aanvoerder van de tweede violen is ook goed hoor. Trouwens cellisten kunnen hun voordeel er ook mee doen.
Ja, dat laatste! Een vioolbouwer in een orkest kan voor de strijkers heel erg nuttig zijn.