Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja, dat dacht ik ook kleplazerus te kunnen strijken.... LOL...Gloria van Vivaldi! Een behoorlijk snelle stuk voor violen
Daarom bestaan dergelijke smilies niet!Ja, dat dacht ik ook kleplazerus te kunnen strijken.... LOL...
(Nu hou ik weer op hoor Frits! :smilie die handkusje geeft: )
Waar die 'k' vandaan komt weet ik niet. Maar het is 'leplazarus' of, desnoods, 'leplazerus'.Daarom bestaan dergelijke smilies niet!
Waar die 'k' vandaan komt weet ik niet. Maar het is 'leplazarus' of, desnoods, 'leplazerus'.
Het betreft een nieuwe strijk- of streektechniek, Hopf. Ik snap het. Neem een wijntje, snap je 't ook. Soort van spiccato of collegno, je kunt er álles mee (men zegt dat dat door de wijn komt, maar da's niet zo, geloof ik niks van).Waar die 'k' vandaan komt weet ik niet. Maar het is 'leplazarus' of, desnoods, 'leplazerus'.
Omtrent de herkomst van het woord tast ik in het duister. Maar er is een theorie die een verband legt tussen enerzijds Lazarus als heilige van de leprapatiënten en de ziekte dan wel de patiënten zelf.Kan per dialect verschillen. Ik dacht ook "leplazarus" maar vond die ander wel grappig!
Ik ga eens kijken in de bladmuziek, ben wel nieuwsgierig hoe de vioolpartijen en de zangpartijen dan met elkaar samengaan!
Als je het Gloria RV 589 van Vivaldi bedoelt is het eerste deel het Gloria in excelsis Deo. Het jeugdorkest waar ik lang geleden deel van uitmaakte heeft dat stuk de nodige keren uitgevoerd, samen met het koor van het Koninklijk Conservatorium. En ik herinner mij eigenlijk niet dat er zo angstaanjagend snel moest worden gestreken. Maar aangezien mijn geheugen mij op dit punt mogelijk in de steek laat, heb ik het stuk vanmiddag nog maar even beluisterd. En ik kom niet verder dan de vaststelling dat sprake is van de gebruikelijke huis-tuin-en-keukenstijl van Vivaldi. Dus zonder buitenissigheden. De ouverture voor 'Die verkaufte Braut' van Smetana stelt aan de strijkersgroep van een orkest wat dat betreft veel hoger eisen. Evenals sommige, niet zo komische, opera's van Wagner.Hier een zanger(es)! Het blijft gaaf om stukken die ik in koren gezongen heb nu als violist te begeleiden....
Bv Gloria van Vivaldi. Je strijkt je trouwens het kleplazerus het eerste deel, terwijl het voor zangers een redelijk tam stuk is...
Verder beetje piano, gitaar ooit, cornet ooit, blokfluit
Of een blaastechniek. Strijkinstrumenten hebben geen kleppen. Blaasinstrumenten wel.Het betreft een nieuwe strijk- of streektechniek, Hopf. Ik snap het. Neem een wijntje, snap je 't ook. Soort van spiccato of collegno, je kunt er álles mee (men zegt dat dat door de wijn komt, maar da's niet zo, geloof ik niks van).
Er werd gezegd dat je kleplazerus moest strijken.... Mmm.... Zal het een streektechniek zijn voor een trompetviool dan? Verklaart meteen waarom ik het niet kende! Staat nog steeds op mijn to-do-list, een keer op een trompetviool spelen. Leer ik vast meteen die streek echt goed....Of een blaastechniek. Strijkinstrumenten hebben geen kleppen. Blaasinstrumenten wel.
Zou hem wel eens willen lenen, ik denk dat hij in het Jeroen Bosch-project er leuk bij past.
Zacht spelen is goed mogelijk (ook met plectrum op steelstrings)
Trompetviool
De keuze voor blokfluit, dwarsfluit, piano en klarinet was min of meer toevallig
De meesten hebben tijdens de herfstvakantie meer tijd.....zodat ik hopelijk na de herfstvakantie weer tijd heb om weer 20 uur per week te spelen