Doordat ik in een tamelijk gehorig huis woon, ben ik gedwongen om eigenlijk altijd met een sourdine te spelen. Kortgeleden kwam bij mij de vraag op of dit kwalijk is voor mijn viool.
Of maakt dat niet uit?
Of maakt dat niet uit?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als ik zonder sourdine zou spelen, vrees ik moeilijkheden met de burenSoundBoard zei:Waarom zou je niet zonder sourdine kunnen studeren? Wanneer je in een gehorige woning zit maar je hanteert 'fatsoenlijke tijden', zou een sourdine niet nodig behoeven te zijn. Wil je echter op wat 'buitensporige tijden' spelen, dan kan een goed dempende sourdine uitkomst bieden.
Frits
'Vrees ik' is een eufemisme. Ik bedoel hiermee dat ik er zeker van ben dat ik problemen ga krijgen. Ik heb ervaring, zonder hier in detail te treden.Lise zei:Je zegt 'vrees' ik moeilijkheden met de buren. Heb je er al wel eens met hen over gepraat? Is het niet mogelijk gewoon naar hen toe te gaan en te vragen of ze last hebben van je vioolspel? En zo ja, kan je dan proberen afspraken met hen te maken over de tijdstippen waarop je studeert? Ik denk dat je buren wel erg moeilijke mensen zijn als ze zelfs hiermee problemen hebben.
Een vriendin van mij had ooit een bovenbuurman die trompet speelde - en dat is pas een instrument dat veel lawaai veroorzaakt. Maar ze hadden afspraken gemaakt en zo wist iedereen waar hij en zij aan toe was en had niemand er meer een probleem mee.
Overigens, voor zover ik heb begrepen zijn er wettelijke regels over burengeluid. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik weet wel dat je iig tussen 22.00 en 7.00 uur geen lawaai mag maken.