Christoff schreef op 25/02/2005:
Als ik filmbeelden bekijk van beroemde violisten zie ik eigenlijk altijd dat ze spelen zonder schoudersteun. Dit geldt helemaal voor violisten uit het ‘zwart-wit tijdperk’ (Oistrakh, Menuhin, Szeyring, Kogan, Milstein) maar ook vandaag de dag (Anne-Sophie Mutter).
Nou is dat in mijn ogen een soort googeltruc. Spelen zonder schoudersteun lukt mij namelijk echt niet. Wel in de 1ste positie maar vibrato wordt dan voor mij onmogelijk. Naar een hogere positie schuiven lukt ook wel maar terug niet, dan ‘trek’ ik namelijk de viool onder mn kin vandaan. Als ik geen schoudersteun heb dan heb ik namelijk mn hand écht nodig om mn altviool vast te houden.
Zijn er hier op het forum die zonder schoudersteun spelen? Zo ja, wat is het geheim? (vast veel oefenen ;-)
Het geheim:
1) De viool laat je op het sleutelbeen rusten zonder de viool te klemmen. Je kan gerust de viool zo laten liggen met het hoofd los.
De viool rust in de V die gevormd wordt door de schouder en kaak (bovenkant van de V) en het sleutelbeen met kin (puntje van de V)
2) De hals van de viool rust in de V die je vormt met de duim en de basis van de eerste vinger. Ook zonder klemmen.
3) Bij positiewisselingen is de stand van de duim heel belangrijk.
De duim verschuift vóór de positiewisseling naar de nieuwe plaats.
Dan volgen de vingers. Ook zonder klemmen.
Daarbij moet je je rekenschap geven van de TEGENDRUK van de duim. Je kan dat oefenen met een glas. Je neemt een glas vast tussen de vingers en je zorgt ervoor de druk van de vingers zo miniem mogelijk te maken en die van de duim op te voeren.
Telkens de duim drukt, geven de vingers tegendruk, zodat het glas niet valt.
4) Als de viool dreigt te vallen kan je die gewoon eventjes met de volle hand aan de hals nemen en die terugplaatsen.
Eigenlijk is het zoals fietsen: het is een dynamische handeling in de plaats van een statisch vastklemmen.
Precies zoals je bij een fiets steeds in beweging moet blijven om rechtop te blijven, zo vormen de kleine bewegeningetjes tijdens het spelen voor de dynamische stabiliteit onder het spelen.
Overigens speel ik wel met een kussentjes wegens nekklachten bij het spelen zonder steun.
Francis