Bedankt voor de reactie!
- De snaar die spontaan sprong was een Larsen medium (klein jaar oud), de twee die bij het opspannen sprongen waren een nogal oude snaar, ws. Jargar, en een Larsen soloist medium (helemaal nieuw)
- 100% zeker A-snaren ja
- Dat kan ik me niet precies herinneren, maar ik denk niet dat ze echt strak tegen de wand zaten... zal er in ieder geval op letten
- Ze kruisten niet in de laatste windingen, wel in eerdere windingen
- Bovenzadel? Bedoel je de brug? Dat groefje ziet er in ieder geval goed uit, geen scherpe randjes e.d. Ik heb deze cello sowieso al jaren dus zou niet direct verwachten dat het aan zoiets lag
- Mijn stemvork is helaas 440 Hz dus wel iets lastiger om goed te stemmen
Kun je misschien iets specifieker uitleggen hoe voorzichtig je moet stemmen? Ik ben geneigd te denken dat het daaraan ligt. Toen ik een klein jaar geleden al mijn snaren verving was dat de eerste keer dat ik nieuwe snaren opspande, en ik kan me voorstellen dat ik het toen voorzichtiger deed dan nu - precies omdat het de eerste keer was. Niet dat ik nu echt onvoorzichtig geweest ben, maar ik heb bijv. van iemand die viool speelt gehoord dat je als je met de stemsleutels omhoog stemt de sleutel eerst iets los moet draaien. Met betrekking tot de cello heb ik dit nooit gehoord, maar in de praktijk heb ik altijd alleen met de stemsleutels gestemd als de fijnstemmer niet verder omhoog kon, en dan begin je dus met de fijnstemmer een flink eind losser te draaien. En de laatste snaar sprong inderdaad toen ik nog een stukje met de stemsleutel wou stemmen omdat het verschil net iets te groot leek voor de fijnstemmer (en als ik me goed herinner de andere snaar ook).
En die snaar die spontaan sprong - is dat erg uitzonderlijk? Kan dat aan het weer en temperatuurverschillen in de kamer liggen? (die snaar was dus nog geen jaar oud, en is op een andere plek - tussen kam en staartstuk gesprongen).
Ook bedankt voor de schoonmaaktips, ik heb nog wel een fles wodka staan

maar zal eens brilpoetsdoekjes kopen, die schijnen ook handig te zijn voor cameralenzen.