Hoewel Bert een bijna negatief advies geeft om de stof uit je Cello te krijgen met de rijstmethode, kun je het wel gewoon “doen”.
De verzamelde stof uit een viool krijgen is gezien het gewicht van het instrument veel makkelijker en met de cello moet je zeker wat omzichtiger te werk gaan maar het is niet onmogelijk.
Met deze reactie wil ik echter niet de indruk wekken dat ik het beter weet dan Bert, Bert heeft denk ik c.a. 20.000 keer meer ervaring dan dat ik dat heb maar het gaat er volgens mij om dat we ideeën en ervaringen uitwisselen. En door middel van het uitwisselen van kennis en ervaring tot een breder inzicht komen. Ideeën lijken mij altijd welkom.
Een paar handjes rijst in en viool kunnen wonderen doen. Lekker kantelen en de rijst zijn werk laten doen. Enkele onsjes rijst in een viool van c.a. 450 gram is een kwestie van ronddraaien, kantelen en uitschudden. De viool weer lekker schoon, meer niet.
De Cello weer lekker schoon, en dan moet ik het me (helaas) virtueel voorstellen. Een grotere kam, en groter gewicht, hogere zijkanten en moeilijker handelbaar, de grotere afstand toets corpus.
Dus kan ik me de reactie van Bert heel goed voorstellen. Een relatief groot instrument met veel gevoelige en kwetsbare punten, een kam die huizenhoog boven het corpus uitsteekt, een toets die ook al vrij hoog van het corpus zit, het gewicht.
Toch is het naar mijn menig wel te doen, maar met minimaal twee personen en je hebt wat meer rijst nodig.
Even een beetje heel eigenwijs: Cello (er stond Chello) met stof, een pond rijst (geen snelkook maar gewoon gebroken rijst) en minimaal twee personen om de cello te draaien en rollen. Rustig te werk gaan want we willen dat de stapel gewoon blijft staan. Dus gaan we rustig te werk.
Rustig werken en draaien en op het laatst het instrument met de ff-gaten naar beneden blijven draaien en keren (met z’n tweeën), rustig alle rijst er weer uit schudden en je hebt een “Schoon” instrument.
Bert, Frits e.a. corrigeer me a.u.b. als ik fouten maak, het gaat mij er niet om dat iemand zijn instrument naar de eeuwige jachtvelden helpt of verkeerd behandeld.
Remi