Liuwe,
het wil nog wel eens gebeuren dat je je instrument keurig hebt geschuurd en alle stofdeeltjes hebt weggehaald, daarna je ruimte waarin je wilt lakken geheel gezogen. Dan begint het: het duurt dagen voor alle stofdeeltjes een plekje hebben gevonden. Want een stofzuiger zuigt niet allen, die blaast ook nog eens en wel met dezelfde flow als de zuiging. Nu zullen de meeste stofdeeltjes wel achter blijven in de stofzak maar die blaasflow doet heel wat deeltjes 'opdwarrelen'. Het beste is dan ook om een aparte ruimte te hebben (zoals Beethoven al opperde) waar je niet een paar dagen eerder hebt zitten zagen of schuren e.d. Niet iedereen heeft daar de beschikking over. Maar wanneer je kort tevoren de boven omschreven handelingen hebt verricht, zullen er nog steeds stofdeeltjes rondzweven. Ik vermoed dat dat je probleem verklaart.
Vanzelfsprekend hang je je instrument verticaal om zo weinig mogelijk stofdeeltjes te vangen!
Ik spons voor het lakken mijn instrumenten altijd af met een vochtige spons, laat de (alt)viool dan drogen en vervolg met een laksessie. Let er vooral op, dat iedere lijmrest is verdwenen want daar 'pakt' de lak meestal niet. De resten bevinden zich meestal om en nabij de lijmnaden en laten zich soms het beste mechanisch verwijderen (schraapstaal).
Mijn ervaring is, dat met een vochtige spons de loszittende (stof)deeltjes uitstekend worden opgenomen.
Frits