Prachtig hoor maar menige Strad en Del Gesu zijn meerdere keren “geslooopt”, uit elkaar genomen en onderzocht. Micrometers en dergelijke, dendrologisch onderzoek, de wonderbaarlijke lakrecepten, de geheimen.
Wat eigenlijk ontbreekt is een reactie van “Liuwe” (Fries), een nuchtere kijk op het geheel.
Blijft het een droom om meneer A.S. te evenaren of gebeurd dit al? Bouwen we niet de mooiste instrumenten met een geweldige klank, met een draagkracht van hier tot Jericho.
Hebben we tegenwoordig alleen maar slecht hout en zijn al die vioolbouwers alleen maar lutsers, waren alleen de oude Italianen instaat om een (concert)-instrument te bouwen.
Ik dacht het niet!
Laten we met zijn allen de legende a.u.b. in leven houden, en allen de oude Italianen konden een viool bouwen, niemand anders! Ook al ben je heel bedreven in de vioolbouw, heet je Jean Baptiste V. of ben je moderne bouwer a.k.a. Samuel Zygmuntowicz, je bent een NUL, je kan niet bouwen, de klank en het timbre van jullie instrumenten is bedroevend, beneden de maat, de bouw is piete pruim en de afwering is k.u.d.t.
Helaas voor U, maar u kunt niet tippen aan Antonio en Del Gesu.
Tenminste, tot we naar een instrument gaan… luisteren en haar gaan waarderen, ongeacht het label wat er in zit en ongeacht de financiële waarde (investering), puur luisteren naar de klank, het timbre en alles wat je lief is. Als je van de viool houdt.
Stop een van mijn instrumenten in handen van goed violist (instrumentalist) en er komen klanken uit die ik niet voor mogelijk houd. Laat b.v. Perlman op mijn Rugerri (kopie) spelen. Hij kan het en weet overal klank en muziek uit te krijgen.
Ik denk niet dat de nieuwe CT scan de oplossing is tot… “het probleem der vioolbouw”.
De nieuwe “Strads” liggen eigenlijk voor het oprapen maar niemand wil en durft de droom te doorbreken.
Met vriendelijke groet,
Remi