Heel raar maar ik was iets aan het zoeken op internet en kom dit epistel tegen van ene Vos. Dat is ook degene die eerder in dit onderwerp zijn ervaringen heeft geuit mbt het strijken op de contrabas (zie #41):
"
Kunststofhaar voor de strijkstok
Als altijd op zoek naar beter geluid stuitte ik op Strijkersforum.nl op Zarelon, kunststofhaar voor de strijkstok. Een belangwekkende discussie bloedde dood, aangezien de vioolbouwers het niet oppakten. Begijpelijk, want dit haar slijt nooit en zal veel van hun beharingswerk doen vervallen. Ik heb de test gedaan: enkele bundeltjes Zarelon besteld bij Peter Zaret, kosten enkele dollars per stuk. Ik ben contrabassist. Heb mijn stok hiermee laten beharen bij mijn vioolbouwer. Het resultaat is werkelijk verbluffend!! Het strijkt heel gemakkelijk en een enorme boost van het geluid. Heel veel grip op de snaren. Net als darmsnaren kunnen ook de paardenharen naar het verleden. Ik kan me wel voorstellen, dat de vioolbouwers hier niet blij van worden, aangezien het veel beharingswerk zal doen verdwijnen. Heb ook een vioolstok hiermee laten beharen. Ben zelf geen violist, maar wil hun ervaring hiermee graag horen. Wie het wil proberen, mag me mailen, ik woon in Amersfoort. Geldt ook voor contra-bassisten.
Pieter Vos"
Ik heb het hier uit gehaald:
http://baumgarten.nl/tips.html
Het is dan jammer dat Pieter Vos niet verder discussieert hier op het StrijkersForum.