Franz zei:
Betreffende strijkstokken rond of achtkantig
(.....)
Indien een achtkantige strijkstok sterker zou zijn (zoals iemand op dit forum beweert, met alle respect voor zijn bewering, het is hier een democratisch forum, men moet vrij zijn mening kunnen zeggen!) dan zou iedereen achtkantig spelen, het voordeel zou direkt gekend zijn!
Die 'iemand op dit forum', dat ben ik.
Franz zei:
Ik wil hier niet dissussiëren over cijfers daar men voor een juist vergelijk juiste afmetingen juiste formules en de houteigenschappen moet kennen !
Je kunt van alles beweren, maar ik onderzoek graag of iemands bewering juist is. Ik laat me graag overtuigen door feiten, niet met algemeenheden als ‘iedereen speelt met een ronde stok’. Die bewering kan namelijk een achterliggende oorzaak hebben, die heel anders kan zijn: het prijsaspect kan ook bij profi’s een rol hebben gespeeld bij de aanschaf, want zoals eerder werd vastgesteld is de prijs van een achtkantige stok een stuk hoger dan die van een ronde.
Franz zei:
(.....)
Het is een waarheid als een koe dat profi's altijd (zo ervaart men!) met ronde bogen spelen! Op de Koningin Elisabeth wedstrijd heeft er in de laatste 30 à 40 jr nog nooit iemand met een achtkantige boog gespeeld (info van Brusselse luthiers). Iedereen kan bij profi's navragen waarom ze met een ronde boog spelen!
(.....)
Het is een vaststaand feit dat men zeer weinig achtkantige bogen speelt, de reden dat ze zwakker zijn is voordehandliggend! Het is aan de forumbezoeker om navraag te doen bij profi's! Zo simpel is dat!
Ja dat is simpel, want stel dat ze zeggen, die achtkantige zijn me veel te prijzig?
(.....)
Franz zei:
Wie echt iets van sterkteleer kent kan aan de hand van de juiste afmetingen narekenen! Een vergelijkende uitkomst is onbediskuteerbaar. Daar de houtkwaliteit een grote rol speelt kan men alleen een theoretische vergelijk maken!
Ook heb ik eerder aangegeven dat de echte vergelijking slechts mogelijk is, door een achtkantige stok rond te schaven, want daarmee wordt voorkomen dat er nóg een variabele wordt geïntroduceerd, namelijk ander hout! Bij de theoretische modellen zoals die worden gebruikt bij de sterkteleer gaat het om homogene materialen met eveneens een uniforme dwarsdoorsnede op ieder punt in de lengterichting van het materiaal, waarvan bij een strijkstok absoluut geen sprake kan zijn!
Het geeft dan ook geen pas om nu te beweren dat de juiste formules niet zijn toegepast, want die zijn immers door jou zelf aangereikt. Ik kan natuurlijk een rekenfout hebben gemaakt, prima overtuig me maar waar het fout gegaan is. Of de aanname van de ingeschreven cirkel is onjuist, maar dan graag argumenten die de bewering onderbouwen.
Maar hoe we hier ook verschillend over denken, ik vind het in ieder geval waardevol dat onze meningen worden uitgewisseld. Misschien dat iemand anders er nog het een en ander over weet te vermelden, wat een heel ander licht op de zaak werpt?
Frits