Zai heeft grotendeels het bij het rechte eind, vooral dat er geen "geschreven" wet is hoe je een stok vast houdt. Vooral wat het onspannen vasthouden betreft ten op zichte van de klassieke manier. Beheersing van je toon heeft wel veel te maken met hoe hard je op de snaren, staal misschien aanbevolen voor fiddle, drukt, en hoe snel je strijkt.
- Van veel groter belang echter is dat je om ritmies met de bijbehorende snelle wisselingen van strijkrichting te kunnen spelen, je heel anders met de stand van je strijkhand omgaat. Niet zo evenwijdig aan de stok zoals bij klassiek gebruikelijk is. Om je op weg te helpen, moet je dat een keer zien, en vooral op je eigen gevoel afgaan wat persoonlijk goed aanvoelt t.o.v. van je eigen motoriek. Een toon start je met een soort zweepslagje van uit je pols, of vingers, en niet met je onderarm; die doet daarna pas mee. En leer niet te krampachtig een verkeerde manier aan; het afleren ervan is moeilijker dan aanleren van zelfs iets nieuws.
- Mijn ervaring met fiddle les geven aan vooral klassiek geschoolde violisten, en zelf geroutineerde Jazzers, is, dat de meeste heel veel moeite hebben met "anders" leren strijken en vooral aanzetten van een toon. Vooral wat ritmies spelen betreft zoals bij Iers, Old Time Country of vooral Cajun gebruikelijk is. Veel viool leraren in Nederland zeggen dat ze ook fiddle les geven, maar deze zaken weten er een paar maar goed over te brengen. PS ik heb jaren geleden van Byron Berline een paar waardevolle tips gehad, bijvoorbeeld dat ik sindsdien altijd mijn duim op het vlakke gedeelte van de slof zet, en m'n wijs vinger verder naar boven, en soms zelfs zoals hij doet met je pink achter de slof. Dat was even wennen. Een relatief lichte stok maakt dan veel uit, heb er nu een van 52 gram, waardoor ik veel sneller kan strijkrichting wisselsen. Hoger op de stok vathouden werkt als je een zwaardere stok hebt misschien beter; dat zie je veel bij fiddlers, en zo speelde ik vroeger ook.
Een paar tips:
- 1, Wat viool afstelling betreft, voor fiddle gebruik je meestal ook een vlakkere kam, vanwege dubbel tonen, open snaar gebruik en dubbel-stops "choppen" zoals dat bij o.a bluegrass heet, het begeleiden met accoorden.
- 2, het onspannen vasthouden van je instrument is ook erg belangrijk, vooral ook wat je linkerhand betreft, en de stand ervan. Tendinitis is geen pretje.
- 3, Leer tunes, of deuntjes, gelijk uit je hoofd spelen en niet van bladmuziek. Fiddelen is vooral het licht improviserend om een melodie heen spelen.
- sukses, Nout