Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Net andersom toch? Een noot in de tenorsleutel op de A-snaar ziet er uit als dezelfde noot in de bassleutel op de D-snaar.Je kunt het toepassen voor de d-snaar waar je dan de a-snaar voor raadpleegt.
Je kunt het zelfs 'droog' oefenen. Je bedenkt een toonhoogte/noot die je op de a-snaar of d-snaar speelt en vervolgens hoe die in de tenorsleutel is. Dat nootbeeld projecteer je in je hoofd.
(hahaha, misschien ben ik wel een beetje gek, maar de methode heeft mij wel geholpen!)
Maar dat is geredeneerd vanuit de cello-situatie, toch?Heb je gezien dat je in de tenorsleutel alles gewoon een snaar hoger speelt? Toen ik dat eenmaal zag, werd het een stuk makkelijker!
Huh? Een altviool speelt toch in altsleutel? Weliswaar zelfde sleutel als de tenorsleutel (allebei C-sleutel) maar een lijntje lager.Maar dat is geredeneerd vanuit de cello-situatie, toch?
Voor een violist die altviool wil leren spelen is de tenorsleutel iets wat je gewoon moet aanleren, zonder trucjes.
Ja, je hebt gelijk! De tenorsleutel is niet dezelfde als de altsleutel. De sleutel heeft wel dezelfde afbeelding in het notenschrift maar niet dezelfde positie op de notenbalk.Huh? Een altviool speelt toch in altsleutel? Weliswaar zelfde sleutel als de tenorsleutel (allebei C-sleutel) maar een lijntje lager. (.....)
Die C bij de alt is een beetje een omhoog getilde C (dus een D) als het om de f-sleutel voor cello ging. Dus alles moest ik in gedachten ietsies laten zakken. Bovendien weet ik dat die C die zo genoteerd staat bij de altviool de toonhoogte heeft van de middelste c op de piano. Dus mijn grijze massa moest dus de boel nog oktaveren (heb je al hoofpijn @jis77 ?![]()
O M G ja....ik denk dat ik de stukken in de tenorsleutel in het begin gewoon uit mn hoofd leer...
Uit je hoofd leren zónder het stuk in de tenorsleutel nog te moeten raadplegen, zal eerder remmend werken op het automatiseren van het kunstje.
Ja, dat zijn behulpzame overzichten voor als je aan het begin van de uitdaging staat.
Spieken van dit soort schema's helpt zeker bij het noten leren lezen, maar je moet er natuurlijk wel los van komen.
Het is een proces dat wat tijd vraagt en op een zeker moment betrap je je erop dat 'zomaar' lukt.![]()
Eerlijk gezegd zie ik niet zo het nut van een schema. Als je weet dat het c'tje in de C-sleutel (die eruit ziet als een kleine gestyleerde < opgesierd met 2 mooie krullen) de c1-lijn aangeeft, dan je van een noot die je niet direct herkent, toch heel snel uitvogelen wat het is door stomweg vanaf die c-lijn te tellen?
Net zo als dat de G-sleutel de g1-lijn aangeeft en de F-sleutel de F-lijn.
Op die manier heb je geen schema nodig; als je één keer weet wat de sleutel aangeeft, kan je het altijd uittellen.
Overigens herken ik de truucjes van Marcelita wel; in het begin las ik de bassleutel door het als een vioolsleutel te lezen en dan alles een lijn (2 noten) lager (en dan 2 octaaf naar beneden). Dat ging wel aardig, totdat die tenorsleutel om de hoek kwam. Ja, waar ga je dan aan refereren? Dan wordt het dus een noot hoger dan de vioolsleutel en een octaaf naar beneden maar ja, ik ga steeds meer 'rechtstreeks' de bassleutel lezen dus dan wordt het steeds ingewikkelder.
Wat mij een goed helpt, is onder het spelen de notennamen mee te zingen. Train ik tegelijk het lezen èn mijn gehoor.