Ik heb gisteren mijn gehoorapparaat opgehaald en een maand op proef.
Een chique apparaatje hoor. Klein met een draadje in het oor. Afstandbediening erbij.

Heel raar om nu weer stereo te horen en geluiden te kunnen lokaliseren. Fijn om alles goed te kunnen verstaan!
Het is net zoals je voor het eerst een bril krijgt. Wennen.
De audiciën kan er 6 programma's in programmeren. 3 Heeft ze er tot nu toe ingeprogrammeerd.
1) dagelijkse stand. Omgevingsgeluiden en 1 op 1 gesprekken gelijk.
2) drukke omgevingstand. Als je dan een 1 op 1 gesprek voert wordt dat naar voren gehaald ofwel uitgefilterd.
3) orkeststand.
De orkeststand kan ik volgende week pas uittesten. Of misschien zaterdagmiddag. Want dan ga ik naar een musical kijken waar onze viooljuf in het orkest meespeelt.
Gisteren heb ik vioolgespeeld met gehoorapparaat in. Eerst in stand 1. De zuiverheid hoor ik veel beter en sneller! Handig! Alleen... bepaalde tonen kwamen in flinke golven binnen bij mij. Flinke wolftonen dus.

Dus zette ik de orkeststand aan. Bij sommige tonen was dat in mindere mate nog. Dus zette ik het gehoorapparaatmet de afstandbediening een paar tikjes zachter. Wat het fijnst is tijdens het viooloefenen moet ik zo nog uitzoeken. Wat het fijnst is laat ik de volgende keer inprogrammeren. En het is ook niet de bedoeling dat mijn viool als een electrische viool klinkt. Al hoorde ik nu de mooie volle klank van mijn viool weer! Want die was ik al een tijdje kwijt.