Hopf zei:
Iedereen bedankt voor de reacties. Helaas heb ik nog geen toverwoord aangetroffen maar ik vrees dat dat er ook niet is.
Overigens heb ik een aantal malen geprobeerd zonder schoudersteun te spelen (wel met een kinhouder), maar dat was zeker geen succes. Want zoals ik al eerder meldde, zit mijn viool ook met alle mogelijke schoudersteunen niet lekker. Het voorbeeld van positie-wisselingen terug kan ik dan ook onderschrijven. Een merkwaardig fenomeen, want vroeger heb ik dat nooit als probleem ervaren. Maar misschien is die 'bejaardensteun' inmiddels wel iets voor mij. Want vioolspelen met een dikke winterjas aan, suggestie van mijn echtgenote, lijkt mij nauwelijks een oplossing. Zeker in de zomer.
Hopf
Goede dag,
Leuke informatie krijg ik steeds te lezen op deze forum! Deze post is uit 2011, maar ik heb nu pas gelezen, zo....
Ik had nooit zonder schoudersteun gespeeld tot een week geleden toen ik net wakker werd, spontaan pakte ik een handdoek en begon te spelen zonder schoudersteun. Met grote verrassing: het is me wel gelukt! shifting naar hogere posities was ook geen probleem.
Nu zoeken naar de juiste kinstuk (ach ja...ik speel toch niet in een barok orkest. en mijn viool had guarneri kinstuk erop)
naar de vioolbouwer geweest, een paar kinstukjes uitgeprobeerd: flesch is niet de juiste kinstuk, laat staan wittner, want dit is laag. Totdat de vioolbouwer berber kinstuk erop zette en ik uitprobeerde, ik had zo'n "aha!" moment: "dit is het!"
Ik heb in totaal 6 schoudersteuntjes, namelijk:
- Bonmusica
- Wolf Forte Secondo
- Lindd/Laxo
- Artino
- Mach One wood
- VLM Diamond
Ik bleef maar schoudersteun kopen omdat ik me niet comfortabeel voelde. En door schoudersteun wordt de klank van mijn vool ook anders, bijvoorbeeld met bonmusica wordt de klank gedempt, terwijl met wolf forte secondo wordt de klank wat metalliek.
Ik vind VLM Diamond de leukste! Nu omdat ik berber kinstuk gebruik, soms speel ik wel met VLM Diamond met een heel lage voeten gezet. Maar meestal gebruik ik alleen een kosmetiek sponge, en als ik geen zin heb om die kosmetiek sponge erop te zetten, speel ik gewoon zonder enige "steun".
Het gaat wel moeilijker als u echt lange nek hebt. Mijn nek is niet te lang maar ook niet te kort. En ik ben maar 1.67CM lang. En ik heb zo'n schouder dat mijn viool kunt "leunen" zonder enige spanning (zonder dat ik mijn schouder optil).
Het kiezen van de juiste kinstuk is belangrijk om comfortabeel te voelen tijdens het spelen, maar ook wanneer mens zonder schoudersteun wilt spelen.
Ik denk dat de tutorial van
Yehudi Menuhin wel wat is!
[edited]: ik balanceer mijn viool tussen mijn linkerhand, nek en sleutelbeen (clavicula).
Groetjes,
Vanessa