Geert
Geert
kan zijn maar "masterly polishing" is het in ieder geval nietchrish zei:De lak ruikt beetje naar olieverf, niet naar (brand)spiritus.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
kan zijn maar "masterly polishing" is het in ieder geval nietchrish zei:De lak ruikt beetje naar olieverf, niet naar (brand)spiritus.
Gefeliciteerd met de aanschaf van de set. Maar als u streeft naar volledigheid bent er hiermee nog lang niet, want er is nog VEEL meer:vanezcha zei:Jascha Heifet'z complete albums vanaf 1917- zijn finale recital. Mijn echte grote, nieuwste aanwinst. U kunt wel zeggen dat Heifetz mijn obsessie is![]()
![]()
http://i1358.photobucket.com/albums/q762/vanezcha/Screenshot2012-11-10at31850AM.png
Vanessa,vanezcha zei:@Hopf: EMI heb ik, maar ook niet compleet. bedankt voor de lijst! Mijn zoektocht is dus nog niet over, ik vind het leuk om uit te zoeken, vooral bij kringloopcentrum, wat mensen misschien prutsen vinden, vind ik goud, die klassieke cd's die maar voor 1-2 euro worden verkocht![]()
nu zie ik op mijn spotify dat er wel albums van heifetz die ik nog niet heb.
ik zoek ook een boek over heifetz, levensgeschiedenis of zo. bij slegte zag ik die van yehudi menuhin, maar niet heifetz (weet niet eens of er een boek is over heifetz)
zijn Russische opnamen uit 1911: zijn deze nog plaat of cd?
ik wil ook platen, maar heb nog geen platenspeler. Nu hopen dat kringloopcentrum het nog wel verkoopt.
ik heb nog nooit een muziek collectie gehad, vooral niet popmuziek. Ik heb nog wel mp3s van rock-heavy metal bands, screamo, enz., maar na het observeren begrijp ik de nut van zulke muziek helemaal niet. Ik ben nog geen 30 jaar, maar als mensen om me heen over top hits, of gewoon liedjes of bekende hedendaagse zangers/zangeressen praten, ken ik de liedjes en die bekende mensen meestal niet.
Luister je naar David Oistrakh? Ik luister weinig naar zijn opnames, meestal alleen van Heifetz, en Itzhak Perlman. Ik heb nog geen collectie van Perlman![]()
Ik ken die Josef Hassid en Mischa Weisbord niet.....
Vanessa
Over welk "carbon" hebben we het?NoName#2 zei:Ik ben erg blij met mijn nieuwe Arcus strijkstok:
http://www.vioolspelen.nl/images/veloce.jpg
PS: Is geen reclame, dit is gewoon mijn 'privé' strijkstok... maar voor de liefhebbers kan ik ze natuurlijk wel leveren.
Bedankt voor de info!Hopf zei:Vanessa,
De (zes) 'Russische' opnamen uit 1911 zijn op CD uitgebracht door het DOREMI-label onder de titel 'Jascha Heifetz collection Vol. 5'. Het betreft werkjes van Auer, Drdla, Kreisler, François Schubert en Dvorak.
Er is een aantal boeken over Heifetz verschenen. Zonder, uiteraard, zijn medewerking want daar was het de man niet naar. Het naar mijn weten laatste boek over Heifetz 'Heifetz as I knew him' is van de hand van Ayke Agus. Een dame, tevens oud-leerling, die de laatste vijftien jaar van het leven van Heifetz zijn huishouding bestierde.
Ik luister inderdaad veel naar David Oistrach: één van de ZEER GROTEN.
Hassid was volgens Flesch misschien wel het grootste talent dat hij ooit had meegemaakt. Maar na korte tijd openbaarden zich bij hem aanvallen van geheugenverlies en symptomen van manisch-depressief gedrag (bi-polariteit). Eenmaal opgenomen in een psychiatrische instelling is op hem, naar de mode van die tijd, lobotomie toegepast. Na enkele jaren vegeteren is hij overleden.
Het verhaal van Mischa Weisbord is zo mogelijk nog meer bizar. Als het zoveelste oost-Europese supertalent zou hij zijn debuut maken in New York. Ter voorbereiding reisde Hassid vergezeld van familie naar de Belgische kust om daar ´ongestoord´ te kunnen studeren. Het debuut in Carnegie Hall was vervolgens een éclatant succes, maar Weisbord reisde terug naar Europa om nooit meer een viool aan te raken. De reden hiervan dan wel de oorzaak hiervoor zijn nooit duidelijk geworden.
Vele jaren later kreeg iemand in Canada de zorg op zich voor het afwikkelen van de nalatenschap van een overleden oom. Die oom bleek Mischa Weisbord te zijn (geweest). De betrokken neef heeft vervolgens nog een documentaire over Weisbord gemaakt die vele jaren geleden op de Nederlandse televisie te zien was.
De opmerking over het verzamelen van opnamen van Weisbord was een beetje flauw. Hij heeft namelijk maar drie proefopnamen gemaakt, die echter nooit zijn uitgebracht. De enkele reden hiervoor was dat het acoustische opnamen betrof in een tijd dat al electrisch werd opgenomen. Het was bij het opnemen dus al verouderd.
Gelukkig zijn die opnamen niet in de vuilnisbak, maar bij één of andere verzamelaar (Raymond Glaspole?) terecht gekomen. En vervolgens op CD verschenen.
Hopf
oh, maar ik dacht omdat hij een misanthrope was, ik ben toch nieuwsgierig waarom hij een misanthrope is geworden. Ik vind zijn werk wel schitterend, maar ben te nieuwsgierig om over zijn prive leven te willen wetenHopf zei:Vanessa,
Als violist was Heifetz een fenomeen. Iemand die alles mee had om een groot technicus te worden. In dat opzicht waren in zijn tijd alleen Vasa Prihoda en Nathan Milstein van eenzelfde niveau. Als musicus liet hij wensen onvervuld, want zowel Bach als Mozart leden nogal onder zijn speeltechnische eigenaardigheden zoals bijvoorbeeld dat E-portamento. Zijn kracht lag in de grote Romantische concerten en in miniaturen. Zijn arrangementen zijn onovertroffen.
Zelfs al heb je alle boeken over Heifetz gelezen, vraag ik me af of die man te begrijpen is (nog los van de vraag of er mogelijk niets te begrijpen valt).
In het algemeen vind ik het privéleven van artiesten niet zo interessant in die zin dat het bijdraagt aan aan mijn waardering voor hun musiceren. Alfred Cortot was in politiek opzicht zo fout als een deur, maar het blijft een schitterend pianist ondanks al die verkeerde noten. Maar bij Heifetz treft het wel dat hij eigenlijk maar één vriend had, de cellist Piatigorski, dat al zijn huwelijken in een ramp eindigden met jarenlange processen over alimentatie en vervreemding van zijn kinderen. Misschien wel omdat hij de mening was toegedaan dat een (ieder) huwelijk na zeven jaar tot een eind was gekomen zonder dat daar, van zijn kant, financiële inspanningen tegenover moesten staan. Het doet mij een beetje denken aan de beschrijving door Simon Carmiggelt (bij monde van een taxichauffeur) van het fenomeen 'Haagse humor': "Ik kom makkelijker van een wèf af as van een fiets". Succes met Heifetz![]()
Hopf