Wanneer je een stuk volledig ingeoefend hebt, ken je het doorgaans mooi van buiten.
Ik begin uiteraard altijd met een partituur voor mijn neus, maar niets is doeltreffender dan studeren/oefenen zonder partituur.
Hierbij moet je niet meteen het geheel van buiten spelen (dat gaat immers ook niet) maar als je op een trek aan het oefenen bent, kan je na een paar keer spelen de partituur toch achterwegen laten? Zo kan je echt op de klank (en bij uitbreiding de techniek. - of omgekeerd

) letten en goed studeren.
Als je dan alle afzonderlijke delen hebt geoefend (en af en toe het geheel eens hebt doorgespeeld) dan volgt het geheel vaak meteen uit het hoofd, en passen alle stukjes van de puzzel mooi in elkaar.
Ik merk bij mezelf dat ik pas vorderingen begin te maken in een muziekstuk als ik van buiten kan studeren (nogmaals, dat moet niet het gehele werk ineens zijn.)
Daarnaast is het ook veel leuker om werken uiteindelijk uit het hoofd te kunnen uitvoeren. Je hoeft niet op een blad te staren, maar je kan focussen op de muziek.
Zoals hierboven aangehaald is het natuurlijk zeer belangrijk dat je niet alleen op het gehoor werkt. (zoals bij kleine kinderen vaak wordt gedaan. Daar speelt men het stuk één keer voor en bouwen ze verder op hun geheugen). Pak regelmatig eens een nieuw werk uit de kast (of pluk het van het internet) en doe een zichtlezing.
Als je les volgt bij een leraar dan kan je natuurlijk bijvoorbeeld op regelmatige basis samen een stuk zichtlezen, waarbij je leerkracht dan meteen begeleid op de piano. Zo heb je meteen plezier van het spelen, en leer je tegelijkertijd heel veel bij!