JanHut
♫ ♪
Solange: hier is het meest verstandige antwoord: laat je leraar bepalen of de cello goed staat. En besprek dan of het voor jou prettig is.Zijn er dan bepaalde maatstaven die je hanteert hierbij om te checken of de eindpin niet te hoog of te laag staat?
Doe je dat door de eerste vinger in eerste positie te zetten of net niet? Ik heb ook al gemerkt dat sommige cellisten kijken naar de hoogte van de sleutel. Nu dat op 'gevoel' werken is niet haalbaar bij de eerste les natuurlijk.
Zit je zo goed en zit de cello zo goed? Vind ik een moeilijke vraag want ik weet niet hoe het (goed) moet voelen.
Ik mag na de 2de les van vandaag beginnen aan het zetten van de eerste vinger in de eerste positie.
Geen plakkers deze keer zoals bij de viool maar luisteren en spelen. Ik moest wel mijn linkerarm uitstrekken, plooien en dat staat de eerste vinger normaal gezien goed. Maar dan kom ik weer op het verhaal van de lengte van eindpin natuurlijk. Ik zou er een streepje op kunnen zetten maar idd de stoel van thuis is niet de stoel van in de les enz. Bedankt voor jullie feedback!
Overigens is het voor de meeste leerlingen niet een item op de voorgrond. Zeg maar: thuis je cello telkens ongeveer zo neerzetten als je op les leerde en dan spelen. Al luisterend zijn de vingers links steeds aan het corrigeren. Speel maar eens vader jacob en nog eens en nog eens.