liuwe zei:
(.....) Constructief is er geen echt verschil (.....)
Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar in het Franse vioolbouwcentrum (Mirecourt) wordt voornamelijk gewerkt met een buitenmal, terwijl in Duitsland (Mittenwald etc.) het bouwen voornamelijk wordt gedaan met een binnenmal. Dat is wel degelijk een verschil. Beide methoden hebben zo hun voor en tegens.
Later is er nog een zogeheten 'verbeterde binnenmal' gekomen, die uit twee te scheiden gedeelten bestaat.
Ik vind de bewering die chrish doet, dat er wezenlijke verschillen zitten tussen een Franse of een Duitse viool indrukwekkend: ik zou dat niet durven beweren. Ik denk bovendien dat het moeilijk wordt de herkomst te bepalen naar de klank.
Dan heb je ook nog dat er in Frankrijk instrumenten gebouwd worden naar de Duitse traditie en omgekeerd zijn er Duitse bouwers die dat op Franse wijze doen. Is het dan een Duits of Frans instrument? Zo simpel ligt het dus naar mijn mening niet.
Liuwe beweert in:
Liuwe zei:
Het hangt er voornamelijk vanaf hoe je er op speelt. (.....)
daarentegen, dat de herkomst bepaald wordt aan de manier waarop je er op speelt en dat lijkt me toch echt onmogelijk!!
Wat voor Neeltjuh misschien nog wel aardig is om eens te testen is een
site die ik elders op
dit forum heb opgestart. Daar kan men een filter inschakelen tussen bijvoorbeeld een Duitse of Franse herkomst en in een bepaalde prijsklasse. Hoewel ik het ernstig betwijfel, valt hier
misschien een algemene trend waar te nemen. Een objectieve beoordeling wordt namelijk zwaar beïnvloed wanneer je zélf het filter instelt en gaat luisteren: je weet immers wát je hebt geselecteerd? Misschien moet je iemand anders het filter laten instellen en daarna beoordelen.
Frits