Een dergelijke versteviging zal ook in dit geval invloed hebben op de klank. En ik prefereer ook een kinstuk over het staartstuk heen zodat deze “op” het eindblok rust.
Daar tegen over staat dat je, ik noem maar wat, het eindblok, de hoekblokjes en het topblok groter zou kunnen houden, van een dichtere of minder dichte hout kwaliteit zou kunnen maken. Je zou de dikte van de wanden met een paar tienden van een millimeter dikker of dunner kunnen maken of zelfs op de plek waarin nu de versteviging zit het deel van de wand gewoon dikker te laten.
We hebben ooit een discussie gehad over veranderingen en invloed op de klank en het klankbeeld. Ik dacht in het topic “Valt ‘alles’ aan een viool te tunen?’.
[URL='http://www.strijkersforum.nl...s/valt-alles-aan-een-viool-te-tunen.303 [/url]
Als ik naar de reparaties van menige oude viool kijk, de diamantjes, de patches, de verlijmingen van scheuren en breuken en stapel-reparaties, dan moet ook dat invloed hebben op de klank, dat kan niet anders. Zeker als het gaat om reparaties aan het bovenblad.
Over de invloed van de toets en dergelijke hebben we het ook gehad. Zelf… denk ik dat de invloed van de versteviging van de wand, getoond op de foto in #1 mee zal vallen, er zal een verandering kunnen ontstaan maar ik denk dat deze minimaal is, niet door het gehoor waar te nemen.
Zelf denk ik dat een goed boven en onderblad, met de juiste opbouw en dikte verdeling HET/DE klank bepalende onderdelen van het instrument zijn, de ziel, het karakter bepalen. Natuurlijk ook de basbalk en zijn verhoudingen, het plaatsen van de stapel, de kam, de snaren.
Daarom is naar mijn mening de viool zo’n complex dingetje.
Remi