violonist zei:
Geachte heer Hopf
(wel of niet de vioolbouwer?)
Graag willen we horen wat U met ZEKERHEID weet en niet of U twijfels heeft of mevrouw Andrade ooit bij de heer Flesch heeft gestudeerd.
De andere twee namen heb ik gekregen van een oud-violist van het Noordhollands, naar aanleiding van de vraag naar ll. van Flesch. Op wikipedia kan je andere ll. vinden.
Peter.
Geachte violonist,
Eerlijk gezegd weet ik niet wie de 'we' is in uw eerste volzin (pluralis majestatis?), maar goed.
Janine Andrade heeft bij mijn weten maar één leraar gehad en dat was Jules Boucherit. Ik heb in dit geval enkele naslagwerken geraadpleegd, want Janine Andrade was nou ook weer niet het grootste talent van de wereld. Althans niet gehoord de plaatopnames die ik van haar heb. Omtrent de violistiek van Boucherit zelf heb ik geen mening. De enige opname die ik van de man heb (een Gavotte van Leclair uit 1906) biedt daartoe geen enkele houvast.
Merkwaardigerwijs worden in Wikipedia in het geval van Boucherit wel enkele van zijn bekendste leerlingen genoemd, maar daar is Andrade niet bij. Maar aangezien dit laatste ook geldt voor Ivry Gitlis, lijkt ook hier de betrouwbaarheid van Wikipedia aanvechtbaar.
Dit evenals kennelijk de feitenkennis van sommige oud-leden van het Noord-Hollands Philharmonisch Orkest, maar dit terzijde
Overigens is het niet ondenkbaar dat uw zegsman in dezen Ginette Neveu of Michèle Auclair bedoelde, want beiden hebben ook bij Boucherit gestudeerd.
Volledigheidshalve verder nog de opmerking dat Christian Ferras eerst van Bristesi en daarna van René Benedetti les heeft gehad. En dat Ricci achtereenvolgens bij Persinger, Kulenkampff, Stassevich en vervolgens weer Persinger heeft gestudeerd. De periode bij Kulenkampff was niet zo'n succes.
'Hopf' is, achtereenvolgens, de achternaam van circa zestien individuele vioolbouwers, vervolgens een vioolatelier en een fabriek en tenslotte toch weer een individuele bouwer (Willi Hopf). Mijn 'nom de plume' is ontleend aan mijn viool, een Carl Friedrich Hopf (1811 - 1892). En ikzelf heb twee uitgesproken linkerhanden
Ronald