Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als je deze vraag met "Nee" beantwoord zou krijgen, ontstaat vast de neiging om de hand krampachtig bij de hals weg te houden. Dit werkt waarschijnlijk net zo blokkerend als in de hals knijpen.kwint zei:m.a.w mag hij contact met de hals maken ?
Dit zinnetje kan ik even niet meer volgen. Ik heb nog nooit een hand "zo moeten draaien..." om vanuit een lage 1ste positie (of halve positie) een gevibreerde noot te kunnen spelen op een gewone viool. Ik vraag me af hoe groot jouw vibrato-beweging is die je maakt. Als dat een uitslag van 4 CM is, kan ik me het probleem wel voorstellen.kwint zei:..... verder zal ik mijn hele hand toch zo moeten draaien en buiten de stemschroef zien te houden tijdens vibrato...
Ik denk, dat het probleem zich niet voordoet bij de meeste spelers. Wat natuurlijk wel geldt is dat de gemiddelde lengte van de mens groter is geworden dan die van de 17e-eeuw. Daarmee zal de grootte van de hand dan ook wel groter zijn geworden. Wanneer de afmetingen van de krul gelijk zijn gebleven aan die van weleer, zouden er wat probleempjes kunnen ontstaan. Maar wanneer de hele sleutelkast (krul) een grotere afmeting gaat krijgen, werkt dat ook door in allerlei daarvan afgeleide zaken, zoals de lengte van de snaren, het gewicht wat toeneemt (hefboomwerking!!) en de mogelijkheid de stemsleutels te verdraaien, want je moet er nog wel bij kunnen. Zo zou dat voor de G-stemsleutel nog wel eens een probleem kunnen vormen. Ik denk niet dat je idee ingang vindt, maar voor een individuele opdracht bij een vioolbouwer kan dat altijd geregeld worden.kwint zei:Carl en Rebecspeelster,
Beiden bedankt voor jullie bijdrage , Carl heeft natuurlijk gelijk wat betreft het les krijgen van een leraar / es dan zijn dingen even makkelijker dan via internet , helaas is er in de omgeving van Harlingen geen aanbod van viool leraar of lerares dus het moet nog maar even zo , als iemand een suggestie heeft ..
Rebecspeelster , wat betreft het verdraaien van de stemschroef dat zou een optie kunnen zijn, verder zal ik mijn hele hand toch zo moeten draaien en buiten de stemschroef zien te houden tijdens vibrato...
Eigenlijk wel vreemd dat ze de stemschroeven zo dicht bij de toets hebben bedacht , als ze de krul en centimeter of 2 langer maken heb je alle ruimte ...... wat denken de vioolbouwers hiervan ? Frits?
Beste Kwint,kwint zei:even een vraagje aan de gevorderden onder jullie , ik ben op dit moment vibrato aan het oefenen , moet de linkerhand nu helemaal los van de hals staan of glijdt hij er langs..? m.a.w mag hij contact met de hals maken ? wat zijn jullie ervaringen ?
alvast bedankt voor de reactie,s