Beste Rob,
Ik reageer met enige gepaste voorzichtigheid, ik wil de professionele bouwer met zijn/haar jarenlang opleiding/ervaring niet voor het hoofd stoten, daar is het vak te ingewikkeld en te complex voor, te mooi.
Maar, aan de ene kant wil ik het prachtige vak van instrumentenbouw geen afbreuk doen aan de andere kant bekijk ik het ook van de kant van een amateur/hobbyist.
Het bouwen van een muziek instrument is relatief eenvoudig, het zijn een aantal regeltjes waar je je aan dient te houden qua constructie, zo zit een viool (bouwtechnisch) in elkaar.
Aan de andere kant het verbeteren van de klank (het werkelijke instrument bouwen), het bouwen op klank, zal ik maar zeggen. En dan nog de precieze manier van werken, het oog voor detail, niet zo maar iets in elkaar zetten en hopen dat het klinkt, nee onderzoeken en op een gegeven moment weten hoe je een instrument kan/kunt verbeteren.
Dan kom je volgens mij pas op het vak van echt vioolbouwen.
Als voorbeeld:
Ik heb een heel goedkoop chinees viooltje (sorry ik mag niet vloeken op het forum) . Eigenlijk is het iets dat er uit ziet als een viool, voor c.a. 70 euro koop je een dergelijk “ding”, inclusief kist, inclusief strijkstok en hars, zelfs met snaren er op.
Er is alleen een groot nadeel, het klinkt van geen kanten. Op de ene snaar “D” vaak kei en kei hard maar wel hoboachtig, op de andere snaar “E” verschrikkelijk scherp.
Afijn zo’n ding noemen ze in Engelstalige landen een violinshaped object.
Ik durf te wedden dat als ik met dat DING bij Frits of Bert langs ga en zij bereid zijn om er na te kijken en er aan te werken er best IETS van te maken is. De kosten daar gelaten.
Dat zijn dus vioolbouwers, vakmensen die precies weten waar ze mee bezig zijn.
Misschien een leuke uitdaging, niet pimp my violin maar verbeter mijn viooltje.
Maar nu even terug om waar het mij om ging.
In je opzet van dit topick geef je aan dat je doordat je reuma hebt niet echt aan vioolbouw kunt doen. Als je zelf geen reuma hebt is het vaak heel moeilijk te be-oordelen in wat je wel en niet kunt, ik kan niet oordelen in hoeverre je last van je handen (lees reuma) zult hebben tijdens het bouwen, daar kan ik niet over oordelen.
Zelf geef je al aan dat een van de mogelijkheden, om het zwaardere werk te vermijden het bouwen van een zogenaamde viool-kit is. Een bouwdoos voor het vervaardigen van een viool.
Zelf heb ik jarenlang aan modelbouw gedaan en met heel veel voldoening.
Je bouwt, nee je zet het in elkaar, maar je moet het wel precies doen. Heel precies lijmen precies schuren, precies lakken, precies de juiste kleur. Zelfs de lak van de auto’s werd gepolijst. Heel precies werk dat je uren en uren kost, en dan staat daar een kleine replica van… een Ferarri, Lambo, Mercedes, Logger of Trawler.
Zelf zie ik er best een stuk voldoening in om een dergelijk pakket af te mogen bouwen, tot iets moois te mogen volbrengen. Je krijgt uiteindelijk iets standaards en mag er zelf een instrument van maken. Aan jou de keuze, maar ook de kunst.
En weer wedden dat Frits en Bert….
Bedenk wel dat ook vioolbouw instrumenten (schaafjes en zo) aangepast kunnen worden aan een paar handen die aangetast zijn door reuma, waar een wil is, is een weg.
Het zaagwerk kan verlicht worden door een lintzaag of motor figuurzaag, gutsen goed scherp scheelt ook heel veel en op tijd rust nemen/houden.
Natuurlijk zal het bouwen van een instrument veel meer tijd in beslag nemen, maar ik denk dat je dan ook veel meer voldoening zult hebben.
Als niet reuma patiënt is het natuurlijk makkelijk praten, geen dagen lang pijn en tintelende vingers, niet nachten lang wakker liggen van de pijn.
Zelf denk ik dat het best mooi is om zo’n voor geprepareerd bouwpakket af te mogen bouwen, wat de andere professionele vioolbouwers er ook van zeggen.
Trouwens er zijn ook pakketten die het je steeds een beetje moeilijker maken, steeds een stapje verder in het kunnen van de vioolbouw
Voor wat het repareren/restaureren van instrumenten betreft kan ik me volledig bij Bert en Frits aansluiten.
Remi