Hoi Rob,
Gelukkig gewone beenderlijm!!
De lijmnaad is dus al een jaar of tien los? Dan moet je zeker de lijm en vuil goed verwijderen voordat er wordt begonnen met opnieuw lijmen. Het hangt er nu even vanaf of er een reden is waarom de scheur is ontstaan. Wanneer je die niet ziet zou je de lijmnaad na grondig de lijm verwijderd te hebben, weer kunnen lijmen gebruikmakend van de klemmen die onderstaand op de foto zijn te zien. Dan hoeft het bovenblad er niet af, wat een voordeel is maar aan de andere kant kun je ook geen ‘diamantjes’ plaatsen. Dus dat is een afweging die je moet maken.
Ik heb even gezocht of ik nog foto’s had van de door mij in 2002 uitgevoerde reparatie. Ik had toen nog geen digitale camera, wel een analoge maar daar had ik nu nèt geen plaatjes mee geschoten van de reparatie (anders was scannen nog een mogelijkheid). Dus nu heb ik ‘even’ een compositie gemaakt van mijn klemmen in combinatie met een werkloos bovenblad wat ik hier nog heb staan. Daarvan heb ik een digitale foto gemaakt. Ik hoop dat je er wat mee kunt. ’t Is niet echt ingewikkeld. Als er iets niet duidelijk aan is moet je het me laten weten, kan ik er mogelijk wat aan doen.
omdat deze klemmen niet uit zichzelf klemmen, moet je er een kleminrichting op zetten. Ik heb dat gedaan met de bekende Quick-Grip klemmen, maar ieder andere klem is natuurlijk ook goed.
foto 2: klemmen met aparte klem.
Hoe zo\'n klemmentje in elkaar zit, heb ik getracht te laten zien met onderstaande foto. Er zit een sleufje in die de bewegingsvrijheid geeft, want de klem moet over het te klemmen gedeelte kunnen. Deze klemmen zijn nodig, omdat bij het klemmen het blad bol gaat staan. De welving moet je dus aanpassen in de vorm van de houten klem. Bij een Stainer-modelzal dat anders zijn dan bij een Strad-model. Maar als je zo\'n klem eenmaal hebt kun je die wel opvullen zodat die ook later weer voor andere modellen past.
Foto 3: boven-, zij- en onderaanzicht van de zelfbouwklem.
Frits