En je laat een viool zien? Rara.Aan zoiets hangt mijn zaag in de schuur.
Bekijk bijlage 4546
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
En je laat een viool zien? Rara.Aan zoiets hangt mijn zaag in de schuur.
Bekijk bijlage 4546
Dat was een zingende zaag.En je laat een viool zien? Rara
Poeh: gevaarlijk ding! Een klein tikkie naar voren en de (alt)viool ligt op de grond.
Ik bedoel natuurlijk niet roof, maar een bezoeker die de viool even van het haakje tilt en er op gaat spelen.Ik heb mensen die bij mij in huis komen nooit en te nimmer verdacht van potentiële roof.
Ik had mijn cello ook altijd op de standaard staan.Als ik even het vergelijk trek met mijn cello: daar hoor je veel minder dat hij de koffer in moet. Waarom? Omdat het met een cello veel meer een gedoe is, dat in- en uitpakken?
Dat hangt er vanaf.De vioolkoffer is geen gesloten systeem dat constant dezelfde temperatuur en RH vasthoudt
En mijn hygrometer zit in de koffer en word weldegelijk elke keer gecontroleerd!geen hygrometer hebt hangen, en zo wel dan kijk je er waarschijnlijk nooit op.
(.....) De vioolkoffer is geen gesloten systeem dat constant dezelfde temperatuur en RH vasthoudt. Na verloop van tijd neemt de koffer ook dezelfde waarden aan als de omgeving. Dat moet ook wel, omdat de koffer in de zomer echt niet fungeert als koelkast.
Maar dit is de omgekeerde situatie als die ik schetste. Natuurlijk kun je in een redelijk gesloten systeem zoals een goed sluitende en geïsoleerde koffer alleen dát systeem reguleren, omdat het qua volume relatief klein is.(.....) Dat hangt er vanaf.
Ik heb een bevochtiger en hygrometer in mijn koffer en kan zo de luchtvochtigheid rond de 60% houden zelfs als het in huis veel droger is.
De temperatuur is natuurlijk minder goed te regelen.
Alleen zal de absolute waarde van de RH van die hygrometer geen betekenis hebben, je kunt een dergelijke meter goed gebruiken om een trend waar te nemen. En die kan je dan aanzetten tot het bijvullen van de bevochtiger. Maar als die meter 43% aangeeft kan het even goed 48 of 38% zijn. In dit voorbeeld dus een deviatie van ± 5% hetgeen op een niveau van 40% helemaal niet zo slecht is. Meestal kun je die hygrometers ook niet calibreren en dus ben je aangewezen op het controleren van de trend: stijgend of dalend.(.....) En mijn hygrometer zit in de koffer en word wel degelijk elke keer gecontroleerd! En de bevochtiger word wanneer nodig bijgevuld.
Dat valt nog te bezien.Meestal kun je die hygrometers ook niet calibreren
Ik bedoel natuurlijk niet roof, maar een bezoeker die de viool even van het haakje tilt en er op gaat spelen.
Wat vocht en droogte betreft, als er gekookt wordt in huis, of als er veel mensen zijn, dat stijgt de vochtigheidsgraad explosief, een halve dag later is de vochtigheidsgraad weer normaal, in de koffer heeft de viool daar geen last van. Ook bij een erg vochtige zachte dag als de deur of de ramen open staan, kan kort de vochtigheidsgraad heel hoog zijn.
Ik heb dan ook het sterke vermoeden dat je geen hygrometer hebt hangen, en zo wel dan kijk je er waarschijnlijk nooit op.
O jouw cello heeft dus een eigen kamer, ja welke cello heeft dat. Dat is natuurlijk nog veel beter dan in een hoes of koffer.Valt mee, Tobias.
Allereerst staat mijn cello boven op een logeerkamer die ik dus als studeerkamer gebruik; daar is de temperatuur en vochtigheid redelijk constant.