Voordat ik me de woede van menig vioolbouwer op de hals haal en dreigmail en zo ga ontvangen van zowel de professional als amateur bouwers.
Ik sta open voor nieuwe ideeën, uitzoeken en proberen, als er nooit iemand is die iets anders probeert dan de hele meute dan kom je nooit ergens, dan vinden er nooit veranderingen plaats.
Kortom als de gloeilamp niet was uitgevonden zaten we nu deels in het donker (Frits, deze opmerking niet te letterlijk nemen.)
Dwarsknarser,
Het staalwol waar jij het over hebt is een superfijne soort en werkt als een soort scraper, anders als schuurpapier want het schaaft door de heel scherpe randjes van de wol een minuscuul laagje lak weg.
Nou heb ik nog niet superveel ervaring met het lakken van strijk/snaar-instrumenten maar heb natuurlijk wel enige ervaring met lakken en vernissen en het glad afwerken van de laklaag. Daar gaat het natuurlijk om. Bedenk wel dat als je gaat zitten experimenteren met de laklaag van een viool dat je een risico loopt deze onherstelbaar te beschadigen. Aan de andere kant weet ik dat ze moderne instrumenten er ouder laten uitzien door met het hele fijne staalwol de laklaag dusdanig weg te schuren (slijten) dat het lijkt alsof het door jaren gebruik is ontstaan. De bekende kale plekken.
Even terug komen op het gebruik van je staalwol. Bij het egaliseren van de laklaag van een auto, na het spuiten wordt ook de staalwol gebruikt (ook schuurpapier) om het sinasappel effect weg te krijgen en de lak mooi glad te krijgen. Daarna volgt nog eens een polijst ronde met…trippel of te wel tripoliet.
Tripoliet is een superfijn poeder, dat in de betere schilderswinkel verkocht word. Je kunt het gebruiken met water, alcohol, vet of olie, afhankelijk van de laag die je gaat polijsten.
Tripple wordt ook gebruikt om b.v. beitels te polijsten (polijsten is nog fijner dan wetten), dan is het vaak een pasta of een vetblok.
Het werken met het superfijne staalwol is me bekend, ’t is niet overal verkrijgbaar maar ik weet nog van vroeger van school dat je bepaalde houtsoorten super glad kon krijgen door ze op te wrijven met dat 000 staalwol.
Probeer het anders een goedkoop stukkie hout/lak of gewoon op de keukendeur, de motorkap van de auto.
De matte plekken die achterblijven op je motorkap kun je met tripple en wat water gewoon weg polijsten.
Ik heb er geen foto’s van maar mijn vrouw had ooit wat vogelpoep van de auto “ gepoetst” met een schuursponsje en wat water en zeep. Ik kan je zeggen dat de poep er af was maar de opgedroogde plekken waren dof.
Tranen met tuiten huilde ze, ik ging met mijn zakje met tripple en een plantenspuit met water en een zachte doek naar de auto. Tien minuten later was er geen doffe plek meer te vinden. Ook de voorruit heb ik even mee genomen, alle hars en troep was er af. Nog even naspoelen met wat water te voiila.
Remi