Ja, dat klopt!Ferrie zei:Voor het moment dan maar een brandende vraag aan jou gericht, Frits,
Speel jij dan op de door jou zelf gebouwde altviool?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja, dat klopt!Ferrie zei:Voor het moment dan maar een brandende vraag aan jou gericht, Frits,
Speel jij dan op de door jou zelf gebouwde altviool?
Dat lijkt me ook. Je houdt het instrument heel anders vast, de stok ook, je armbeweging is heel anders, andere manier van vibreren, grotere afstanden tussen de vingers (en dus denk ik meer positiespel) enz.Ferrie zei:De stap van altviool naar cello maken lijkt me een veel moeizamere stap....
Compliment, Frits! Zo wordt alt spelen nog boeiender....SoundBoard zei:Speel jij dan op de door jou zelf gebouwde altviool?
Ja, dat klopt!
Niet ondersteboven van de hoogste snaar..... ?Rebecspeelster zei:Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een violist gehoord die "ondersteboven" is van z'n E-snaar....
Het is zeker een instrument om jaloers op te worden, de cello!Lise zei:Zijn altviolisten niet gewoon latente cellisten?
Of het verbeterpunten zijn moet nog bewezen worden maar afgaande van mijn kennis daarover moet het een verbetering worden: de breedte van de taille heb ik vergroot met 10 mm t.o.v. de eerste altviool. Ik heb de mal daarvoor aangepast: opgevuld met vulstukjes. Verder heb ik wat minder sterk de hoekpunten uit laten komen, maar dat is meer een esthetische dan een klanktechnische zaak en zal geen invloed hebben op de klank.Ferrie zei:Everything you always wanted to know about Frits but were afraid to ask....... (?)
Bedankt dat we even in jouw atelier mogen kijken!
Heb je nog verbeterpunten in gedachte voor de nog af te bouwen altviool?
Ik ben op mijn 15e overgestapt naar de altviool. Ik was erg nieuwsgierig naar de klank van het voor mij toen relatief onbekende instrument. Toen ik eenmaal een altviool had gehuurd was ik gelijk verkocht. Op de altviool ging alles ook veel natuurlijker en minder geforceerd, ik zou nooit meer terug willen.Pianist zei:Hoe moeilijk vinden jullie het om te wisselen tussen viool en altviool?
Nu alles een beetje een plek heeft gekregen na het verhuizen, kan ik écht iets laten zien van mijn atelier:Ferrie zei:Everything you always wanted to know about Frits but were afraid to ask....... (?)
Bedankt dat we even in jouw atelier mogen kijken!
Heb je nog verbeterpunten in gedachte voor de nog af te bouwen altviool?
Ik zie die gitaren maar als een beetje erbij. Mijn oudste dochter vroeg ooit eens (dacht in 1999) of ik niet een gitaar voor haar kon bouwen. Ik zei toen, dat ik dat best wel kon en ja, dat vergeet ze dus niet. Dan zit je eraan vast, dus moet op een zeker moment zo'n 'apparaat' ook gebouwd worden. Toen die af was, vond ik het zo leuk dat ik er ook eentje voor mezelf wilde hebben. De mal en alle gereedschap (ik moest er wat bijmaken zoals een cirkelsnijder) had ik immers toch al wel. Uiteindelijk was de eerste gereed in 2000(?) en de tweede -waarvan hieronder een foto- gereed in 2004:mriekjuh zei:Ziet er super netjes uit zeg!!
Ben je nu eigenlijk een vioolbouwer of 'gitarenbouwer' (hoe noem je zoiets?)![]()