BertBoonVioolbouw
|♫♫|♫♫|♫♫|
Een eenmaal geopend, gelakt instrument geeft meer werk na afloop in de vorm van retouche. De palletmesjes lijken mij niet zo handig aangezien het handvat en de geknikte steel het juiste doseren van de benodigde kracht niet gemakkelijker maken. Een te scherp mes heeft het risico van insnijding in blad of krans (of een bloederige aftocht naar verbandtrommel of dokterspost) Zelf gebruik ik een gemodificeerd houtsnijmes en een in ronde vorm geslepen plamuurmes, (gemaakt van PB staal dat moeilijk scherp te krijgen is, hetgeen ook de bedoeling is) Een oud tafelmes met een ronde punt is ook geschikt, vooral voor celli.
Wanneer het bovenblad al te zeer vastzit aan de onderklos, kun je daar het onderzadel (mits niet ingelaten, zie post elders) eerst voorzichtig weghalen. Op die plek (en niet ergens anders) zou je eventueel je mes in wat warm water kunnen dopen: dat wil nog wel eens helpen. Alcohol lijkt mij gezien het risico voor de lak streng verboden. Het bovenblad moet "losspringen", niet losgesneden worden, al is de theorie niet altijd gelijk aan de praktijk. Leg een doek onder het te openen instrument en vang alle splinters op (er is altijd wel een splinter of lakschilfer los) en lijm die direct na het openen weer terug, anders ben je ze kwijt.
Weet waar je aan begint!
Wanneer het bovenblad al te zeer vastzit aan de onderklos, kun je daar het onderzadel (mits niet ingelaten, zie post elders) eerst voorzichtig weghalen. Op die plek (en niet ergens anders) zou je eventueel je mes in wat warm water kunnen dopen: dat wil nog wel eens helpen. Alcohol lijkt mij gezien het risico voor de lak streng verboden. Het bovenblad moet "losspringen", niet losgesneden worden, al is de theorie niet altijd gelijk aan de praktijk. Leg een doek onder het te openen instrument en vang alle splinters op (er is altijd wel een splinter of lakschilfer los) en lijm die direct na het openen weer terug, anders ben je ze kwijt.
Weet waar je aan begint!