Beethoven
Rob Penning †
Hoi met Rob,
Hier de eerste reactie van de firma Gammaster.
Geachte heer Penning,
Ik heb bij mijn collega, die zich e.a. bezig houdt met stralingsschade in
biologisch materiaal, navraag gedaan over het doden van houtworm met
ioniserende straling. Hij bleek daar geen ervaring mee te hebben. Wij
kunnen u dus helaas niet helpen met uw probleem.Ook op internet heb ik er
niets over kunnen vinden.
Ik raad u aan de firma Isotron (isotron@com) in Ede eens te bellen of te
mailen, daar hebben ze veel met sterilisaties te maken en mogelijk weten
zij meer.
Met vriendelijke groet,
W. van Dijk
Ik zal zo de tweede reactie plaatsen van de zelfde firma maar een ander persoon waarmee ik vandaag nogmaals contact heb gehad.
Geachte heer Penning,
Als het goed is heeft mijn medewerker Willem van Dijk u vandaag een mail gestuurd aangaande uw vraag. Ik weet dat hij her en der informatie heeft opgevraagd, doch de informatie op dit gebied is beperkt. Van wege andere werkzaamheden heb ik hem daarover niet meer gesproken. Niet is uit te sluiten dat straling een negatief effect kan hebben op de laklaag. Uit uw toelichting begrijp ik dat een aangetaste viool eigenlijk is afgeschreven. Wellicht dat met een dergelijk zwaar aangetast exemplaar een proefbestraling kan worden uitgevoerd; baat het niet dan is er in ieder geval weinig verloren.
Met vriendelijke groet,
Peter de Jong
P. de Jong
NRG Radiation & Environment
bijlage van mijn kant :
Aangezien het instrument wat ik hier heb niet zwaar onder de houtworm zit weet ik niet of ze daar wat mee kunnen. Ik heb in de vraagstelling duidelijk laten weten dat de meeste bouwers / restaurateurs zo'n instrument meestal niet willen hebben en repareren omdat iedereen bang is om zijn houtvooraad kwijt te kunnen raken.
Ik zou bijna zeggen wie heeft er een viool waar veel houtworm in zit. Ga morgen opnieuw contact opnemen en vragen wat het gaat kosten of dat ze graag mee willen werken ( gratis dan ) om het een en ander uit te gaan proberen. Ik heb dan wel de medewerking nodig van iemand die daar capabel genoeg voor is om te kunnen oordelen of de lak inderdaad aangetast word / is.
Rob..
Hier de eerste reactie van de firma Gammaster.
Geachte heer Penning,
Ik heb bij mijn collega, die zich e.a. bezig houdt met stralingsschade in
biologisch materiaal, navraag gedaan over het doden van houtworm met
ioniserende straling. Hij bleek daar geen ervaring mee te hebben. Wij
kunnen u dus helaas niet helpen met uw probleem.Ook op internet heb ik er
niets over kunnen vinden.
Ik raad u aan de firma Isotron (isotron@com) in Ede eens te bellen of te
mailen, daar hebben ze veel met sterilisaties te maken en mogelijk weten
zij meer.
Met vriendelijke groet,
W. van Dijk
Ik zal zo de tweede reactie plaatsen van de zelfde firma maar een ander persoon waarmee ik vandaag nogmaals contact heb gehad.
Geachte heer Penning,
Als het goed is heeft mijn medewerker Willem van Dijk u vandaag een mail gestuurd aangaande uw vraag. Ik weet dat hij her en der informatie heeft opgevraagd, doch de informatie op dit gebied is beperkt. Van wege andere werkzaamheden heb ik hem daarover niet meer gesproken. Niet is uit te sluiten dat straling een negatief effect kan hebben op de laklaag. Uit uw toelichting begrijp ik dat een aangetaste viool eigenlijk is afgeschreven. Wellicht dat met een dergelijk zwaar aangetast exemplaar een proefbestraling kan worden uitgevoerd; baat het niet dan is er in ieder geval weinig verloren.
Met vriendelijke groet,
Peter de Jong
P. de Jong
NRG Radiation & Environment
bijlage van mijn kant :
Aangezien het instrument wat ik hier heb niet zwaar onder de houtworm zit weet ik niet of ze daar wat mee kunnen. Ik heb in de vraagstelling duidelijk laten weten dat de meeste bouwers / restaurateurs zo'n instrument meestal niet willen hebben en repareren omdat iedereen bang is om zijn houtvooraad kwijt te kunnen raken.
Ik zou bijna zeggen wie heeft er een viool waar veel houtworm in zit. Ga morgen opnieuw contact opnemen en vragen wat het gaat kosten of dat ze graag mee willen werken ( gratis dan ) om het een en ander uit te gaan proberen. Ik heb dan wel de medewerking nodig van iemand die daar capabel genoeg voor is om te kunnen oordelen of de lak inderdaad aangetast word / is.
Rob..