Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Van mijn vioolbouwer heb ik een klein flesje met olie meegekregen om mijn viool 2 maal per jaar mee te kunnen olien. Het gaat vast om een soort minerale olie, die erg lekker ruikt. Een van de ingrediënten is een soort etherische citrusolie en etherische rozemarijnolie.Alexander zei:Er is Hill olie, waar menigeen zijn viool mee schoonmaakt. Het zou hars oplossen en krasjes doen verdwijnen. Ik gebruik het niet, want volgens mij heeft Hill olie een schurende werking en kan dit lak beschadigen.
Het enige wat ik doe, is de viool na gebruik geheel met een zachte doek afvegen en vervolgens in de kist doen.![]()
De inhoud van het flesje van Hill vond ik niet lekker ruiken dus ik verwacht niet dat de door jou genoemde etherische olien daarin zitten. Ik lees dit topic met interesse want vroeger heb ik voor mijn viool zowel "Viol" als het flesje van Hill gebruikt. Toch vraag ik me af wat het effect is om olie op een laklaag te smeren. Het zal glanzen en vet aan blijven voelen tot het met een droge doek nagewreven wordt. Lak is toch ondoordringbaar? In beschadigingen trekt olie wel in, maar dat lijkt me ook weer onhandig als je het instrument door een bouwer van een nieuwe laklaag wilt laten voorzien.koffienee zei:Het gaat vast om een soort minerale olie, die erg lekker ruikt. Een van de ingrediënten is een soort etherische citrusolie en etherische rozemarijnolie.
Ik heb overigens geen idee of dit Hill olie is
Is terpentijn geen aromatische koolwaterstof, met allerlei kankerverwekkende eigenschappen? In ieder geval goed de handen wassen daarna (en mischien ook je viool).SoundBoard zei:Wat ik nog wel eens gebruik en wat geen schurende deeltjes bevat is onderstaand mengseltje:
1 deel minerale olie (bijvoorbeeld poetsolie, wat je zo in de fietsenwinkel kunt kopen of wat dikkere)
2 delen ethanol
2 delen water
1 deel lijnolie
1 deel terpentijn (geen terpentine!!)
De genoemde delen zijn volume delen.
Frits