Ja, daar begint alles mee. Als daar niet de beschikking over is, wordt het wel heel erg moeilijk.(.....) Bovendien moet je ook nog de beschikking hebben over een viool met goed lopende stemsleutels en/of fijnstemmers.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja, daar begint alles mee. Als daar niet de beschikking over is, wordt het wel heel erg moeilijk.(.....) Bovendien moet je ook nog de beschikking hebben over een viool met goed lopende stemsleutels en/of fijnstemmers.
Daar heb je een juf voor nodig. En je viool...Je bedoelt het zeker heel erg goed Frits, maar ik begrijp werkelijk
niet één woord van wat je zegt [ sorry ]
Dus dat is nu precies wat ik bedoel als ik zeg dat ik als beginner
eerst moet weten hoe de snaren apart klinken ongeveer en dan kan ik
het later leren om het fijner af te stellen.
---
Frits, die arme Hans heeft nog geen noot gespeeld! Laat staan een les gehad...... Als iemand niet kan zwemmen zeg je toch ook niet: Duik maar in het diepe, je moet het toch leren?Je zult toch een keer moeten leren stemmen. Je kunt niet steeds maar zeggen: ik kan nog niet stemmen. En dan komt de eerste keer. Daarna de tweede en op een zeker moment kun je het. Ja, zo simpel is het. Waarom willen jullie steeds maar beginnen met de methode zoals het niet moet. Met auto leren rijden zegt de instructeur toch ook niet ik stuur eerst wel want jij kunt het nog niet? Gewoon beginnen!
Maar jullie laten Hans onder toezicht van de 'juf' in het diepe zwemmen, met vleugeltjes en een band en dan zit 'ie ook nog aan de hengel.(.....) Als iemand niet kan zwemmen zeg je toch ook niet: Duik maar in het diepe, je moet het toch leren?
Maar jullie laten Hans onder toezicht van de 'juf' in het diepe zwemmen, met vleugeltjes en een band en dan zit 'ie ook nog aan de hengel.
Zo zal 'ie nooit leren zwemmen.
---
Ben ik nu zo dom of snappen jullie echt niet wat ik bedoel ?????
Als ik de A-snaar gestemd heb met bijvoorbeeld een stemvork ,
HOE MOET IK DAN WETEN HOE DIE ANDEREN DRIE MOETEN KLINKEN
Jullie kunnen dan wel lekker zeggen dat ik dat op het gehoor moet doen, maar welke
tonen dan ??????????????
Ik kan het toch niet duidelijker uitleggen volgens mij
---
Hans, geneer je niet. Ik ben wel eens bij een echte vioolbouwer geweest die blijkbaar niet speelde en de viool ook met een stemkastje stemde. Ikzelf heb jaren bij de piano gestemd. Nu is de piano weg en moet ik wel anders.---
Jullie kunnen dan wel lekker zeggen dat ik dat op het gehoor moet doen, maar welke
tonen dan ??????????????
---
---
tonen dan ??????????????
---
Eindelijk iemand die mij begrijpt, en dan heb ik het over dreamingdragon!---
@ snelviooltje..
Eindelijk iemand die mij begrijpt, (....)
Ja, moet je doen! En dan de ene keer iets harder blazen dan de andere keer of bij de A harder en bij de G zachter: kun je de hele boel weer opnieuw gaan stemmen. Tenminste als je je oren niet gebruikt.een stemfluitje "gewonnen" hier op het forum, dus die ga ik ook zeker gebruiken.
Hans niks van Frits aantrekken hoor, ik gebruik mijn hele leven al een stemfluitje, en vooral voor een beginner is het ideaal.Eindelijk iemand die mij begrijpt, en dan heb ik het over dreamingdragon!
Ja, moet je doen! En dan de ene keer iets harder blazen dan de andere keer of bij de A harder en bij de G zachter: kun je de hele boel weer opnieuw gaan stemmen. Tenminste als je je oren niet gebruikt.
Veel plezier er mee.
Natuurlijk zijn je oren belangrijk, zonder gehoor kan je zelfs helemaal niet spelen.Inderdaad ik ben het met Frits eens, behalve je vingers, je handen, je polsen, je armen en je schouders zijn je OREN het allerbelangrijkste als je viool wilt leren spelen.
Je hele leven al? Wordt het dan eindelijk niet eens tijd om over te stappen op een stemvork?Hans niks van Frits aantrekken hoor, ik gebruik mijn hele leven al een stemfluitje, en vooral voor een beginner is het ideaal.
Volgens mij weet je heel goed wat ik bedoel Tobias.Natuurlijk zijn je oren belangrijk, zonder gehoor kan je zelfs helemaal niet spelen.
Hans, ik herken mij in jou frustratie .
Iedereen die het maar heeft over zwevende klanken, en stemmen op gehoor.
En je hebt helemaal gelijk , je moet eerst een eikpunt hebben om mee te kunnen vergelijken . Dit betekend dat je de klanken eerst een beetje moet kennen om te kunnen bepalen of deze klopt.en een stemfluit kan hierbij zeker helpen.
En goed stemmen met behulp van een stemfluit kan voor sommige ook al een hele klus zijn.
Dat stemmen dat komt wel!
En ook als het je in het ergste geval nooit zou lukken om op gehoor te leren stemmen dan is dat nog geen drama.
Zolang je maar met een goed gestemd instrument blijft spelen .
En hoe je je instrument stemt doet er eigenlijk helemaal niet toe.
Ik zou zeggen eerst genieten van je aanwinst, misschien wat lessen en de rest komt later wel.![]()