hallo
ik heb er ook aan gedacht een viool van carbon fiber te maken.
luis and clark filmpje deel 1 (cello)
deel 2 (cello)
zoals de admin zegt , alles is gepatenteerd, maar ik vind hun producten zeer tegen vallen.....
Je kan zien dat het compleet op geld verdienen is gebaseerd, en niet op traditionele waarden en/og, liefde voor het instument
voorbeelden ,
-achterblad en zijkanten zijn uit 1 stuk
ze hebben geen hoekjes in de klankast , meer zoals dit type
http://z.about.com/w/experts/Antique-Musical-Instruments-2370/2009/05/old-violin.jpg
Dit is niet uit nostalgische redenen gedaan , maar uit winst oogmerk (carbon fiber hoekjes zijn moelijker te maken)
-ze hebben geen krul maar een soort bakje, zoals de admin zegt hoe maak je een krul??
de enige manier die ik kan bedenken is de krul uit 2 delen maken , en in de lengtje van de hals aan elkaar plakken,maar dit is alsnog een drama.
dus mischien een houten hals erop zetten.
ik ben wel vanmening dat ALS iemand het gaat doen , het niet zoals dit bedrijf gedaan moet worden , maar in ieder geval de bladen los maken, en zijranden ook op traditionele manier, met ipv ribben van hout , voor ge-epoxie-de (is dit een echt woord ,hahah) ribben van carbon fiber op een mal.....
dus moet er alsnog een mal worden gemaakt van de bladen met de vorm
(kiezen binnen of buiten mal) maar dan ipv dunne bladen een massief blok (of fiberglas mal zoals de luitjes van luis and clark, hebben ze denk ik gewoon op een oude viool gelegd en hard laten worden.....)
wel geloof ik dat carbon fiber goede acoustische eigenschappen heeft.
Ook zit ik er aan te denken ALS ik het ooit doe een laminaat te maken van carbonfiber-kevlar-carbonfiber , allebei ongeveer 40 euro per meter , en ongeveer 30 euro epoxy (kan je meer dan 1 mee doen)
en vergeet de vacuumpomp niet en toebehoren , dat kost je ook zo 300-400 euro
DUS>>>>> voorlopig lekker mooi hout gebruiken , en ik sluit me aan bij de admin , dit zal NOOIT een vervanger worden van de viool, maar kan leuk zijn om te hebben of voor een solo violist (iets harder volume). over de klankkleur kan ik helaas niet zeggen
luthier