Geert
Geert
Ik heb op Marktplaats een viool gekocht gebouwd door Geert Marree (beeldhouwer/vioolbouwer). Echt een heel bijzonder model.
De viool was helaas gebarsten o.a. langs de basbalk maar voor 65 euro had ik daar niet zo'n moeite mee. De viool was ietwat slordig gelakt door de vorige eigenaar dus dat heb ik er weer afgehaald (met afbijt!) en mijn vrouw heeft hem opnieuw gelakt met olielak.
In de viool staat een handtekening, wat tekst en een gedichtje op het halsblok.
Begin en einde samen één
Daar buiten één punt nog gemeen
Waarin tril-getal en woord symbool
Voor eeuwig opklinkt uit de Viool
G Marree
Beta nr 18
Amsterdam Maart
1947
Inmiddels heb ik bij Peter Brandt ook twee violen mogen bekijken van Geert Marree, de Mercurius en de Venus. Helaas hadden ook die violen niet de oorspronkelijke lak omdat ze door Peter Brandt pas na de dood van Marree zijn afgebouwd.
Ik heb de indruk dat mijn Marree een prototype is omdat de andere twee violen die ik gezien heb wel 20 jaar jonger zijn en omdat mijn viool een extreem hogere welving heeft. Het geluid is dan ook lang niet zo helder als de nieuwere violen.
Ik heb nu twee vragen:
- Wie heeft of kent een Marree viool in de originele staat en kleur ?
- Wat betekent het gedichtje in de viool ?

Uploaded with ImageShack.us
De viool was helaas gebarsten o.a. langs de basbalk maar voor 65 euro had ik daar niet zo'n moeite mee. De viool was ietwat slordig gelakt door de vorige eigenaar dus dat heb ik er weer afgehaald (met afbijt!) en mijn vrouw heeft hem opnieuw gelakt met olielak.
In de viool staat een handtekening, wat tekst en een gedichtje op het halsblok.
Begin en einde samen één
Daar buiten één punt nog gemeen
Waarin tril-getal en woord symbool
Voor eeuwig opklinkt uit de Viool
G Marree
Beta nr 18
Amsterdam Maart
1947
Inmiddels heb ik bij Peter Brandt ook twee violen mogen bekijken van Geert Marree, de Mercurius en de Venus. Helaas hadden ook die violen niet de oorspronkelijke lak omdat ze door Peter Brandt pas na de dood van Marree zijn afgebouwd.
Ik heb de indruk dat mijn Marree een prototype is omdat de andere twee violen die ik gezien heb wel 20 jaar jonger zijn en omdat mijn viool een extreem hogere welving heeft. Het geluid is dan ook lang niet zo helder als de nieuwere violen.
Ik heb nu twee vragen:
- Wie heeft of kent een Marree viool in de originele staat en kleur ?
- Wat betekent het gedichtje in de viool ?

Uploaded with ImageShack.us